Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Ny klasselærer: Forældresnak kan ende med stigmatisering

De fleste skoler har nu sendt informationer ud om kommende klasselærere/pædagoger til forældrene. I mindre byer, hvor der kun er én skole, kan snakken forældre imellem nemt omhandle, hvilke lærere de foretrækker, og hvilke de helst vil undgå.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

”Hvem skal din datter have til klasselærer efter ferien?”.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Forældrene er nysgerrige og diskuterer på parkeringspladsen, henover køledisken i Brugsen og til knægtens fodboldtræning. For det er spændende, hvem den nye klasselærer er i datterens kommende klasse.

Udfordringerne kan dog opstå, når forældrene indbyrdes begynder at berette for hinanden om lærere, som de ikke har haft de bedste erfaringer med.

For hvordan skal en lærer nogensinde komme ud af den onde spiral, det er, at blive stigmatiseret af en forældregruppe?

Det kan selvfølgelig ikke undgås at snakken går, men det er vigtigt at have for øje, at man skal generere et narrativ, der stikker af og har store konsekvenser for personer, der helt sikkert også gør deres bedste og har gode intentioner.

Giv samarbejdet en chance

De sociale medier er en ny vej til debat om kommende lærere, og den kultur, der ligger i det medie, er ikke altid sund for tilgangen til emner. Der kommenteres eksempelvis på byens lukkede grupper, som jo godt kan have medlemmer, der kender de omtalte lærere, og det er alt andet end fordrende for et kommende samarbejde.

Derfor vil mit råd til forældre med kommende lærerskift være det, at man skal forholde sig roligt, og give samarbejdet en chance.

Brok og rygter fra begyndelsen giver blot en endnu mere udfordrende start, og det ændrer ikke ved, hvem der skal stå i klassen på sigt. Man får ikke ”fjernet” en lærer på denne måde.

Alle fortjener at blive mødt med en positiv tilgang, og opstår der problemer i samarbejdet, må dialogen tages derfra.