Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Onlineundervisning: Vi må ikke slukke elevernes glød

Hvordan prioriterer du som lærer din undervisning online? Er du meget faglig, eller husker du også at få tænkt noget trivsel og anderledes undervisning ind i din og elevernes hverdag?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr.com/Daniele Nicolucci

Hverdagen er for mange børn voldsomt anderledes, og har af flere omgange været det igennem snart et år. ”Online” er blevet det nye ord, vi i flæng bruger i familierne om den form, der nu tilgås for at dygtiggøre sig som elev.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Men er der faldgruber i online-undervisningen, som vi skal være opmærksomme på?

Naturligvis!

I min optik er trivslen hos flere grupperinger af højeste vigtighed. Flere artikler har gennem corona-året berettet om, at studiefællesskaber på de videregående uddannelser led trods genåbning, og i vores egen andedam – folkeskolen – har en del elever ligeledes savnet det sociale.

Online er ikke sammen! Det er en erstatning for at være sammen. Derfor skal vi efter min bedste overbevisning være varsomme med blot at køre almindelig undervisning af på eleverne, som var vi fysisisk  på skolen. 

Nytænk undervisningen

Jeg ved, at rigtig mange lærere er gode til at variere deres undervisning, så heldigvis får en del elever et godt og bredt undervisningstilbud gennem deres skærm. Men køres der blot fagligt på, så er jeg bange for, at vi kan slukke en glød hos et større antal elever, end hvis vi kørte faglighed hårdt i den fysiske skole!

Elever – små som store skal have en erstatning i den daglige online-session for, hvad de kunne få socialt i den fysiske skole. De skal ud, de skal røre sig, de skal udfordres anderledes.

Nu kan det lyde lidt højtflyvende og måske langt mere uoverskueligt end blot at undervise fag-fagligt, men sådan er det slet ikke tænkt. Nærmere modsat.

Slæk lidt på den faglige ramme! Sæt også noget andet i gang end den gængse undervisning.

Forleden sad jeg og kørte skriftligt med mine elever. Vi havde om tillægsord, og vi arbejdede i et bogsystem. Pludselig slog det mig, at det nok ikke var det, eleverne havde mest brug for midt al denne hjemmetid. Derfor sendte jeg dem på en gåtur, hvor de ved tilbagekomst skulle visualisere turen, og med flest mulige tillægsord beskrive den sanseligt.

Trivsel frem for faglighed

Jeg ved af erfaring, at det er hårdt for både små og de store samt dem midt imellem at sidde ved en skærm hver dag. Som både mor og underviser ser jeg det dagligt! Vi er midt i en periode, hvor vores børn kan slukkes, hvis ikke vi er opmærksomme på, hvad vi byder dem.

At være antisocial over så lang en periode er unormalt for børn. De skal nok klare det – bevares – men det spil, den glæde og den udvikling en fysisk tilstedeværelse kan give os, er væk lige nu.

Derfor skal vi i min optik flytte os lidt som lærere. Vi skal turde slippe kontrollen lidt og sige trivsel frem for faglighed.

Fagligheden kan vi hente hurtigere, end vi igen får tændt gløden i børnenes øjne.

Vores børn skal nok blive dygtige og finde sporet igen. Men vi skal alle sammen passe på dem og deres trivsel lige nu – for de sidder meget af tiden alene bag deres computer.