Folkeskolens danskrådgiver

Blog

READ-projekt: Klistermærkerne driver motivationen

Min datters 0. klasse er med i kommunens READ-projekt-indsats, hvor alle elever får udleveret en taske med bøger – både til højtlæsning men også til børnenes egen læsning. For hver gang vi har læst sammen herhjemme, skal det noteres ned i et lille hæfte – og efter ti læsninger sammen udløser det et fint klistermærke.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mandag efter ferien afleverede jeg min pige i deres klasselokale. Ved katederet stod en syv-otte børn klar med deres lille hæfte. De ventede pænt i en række på deres første klistermærke, som skulle sættes i deres lille hæfte fra READ.

Min pige kiggede først på rækken og dernæst på mig. Vi havde ikke læst sammen ti gange i ferien, så hun kunne ikke stille sig i kø som den niende elev. Den morgen var det sværere at sige farvel. Jeg tænkte først, at det var fordi det var efter ferien – men da jeg vendte hjem efter arbejde fandt jeg svaret: Det manglende klistermærke!

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Læsning er mere end klistermærker

Motivationen for det kommende klistermærke havde i den grad sat gang i læselysten. Sammen med bedsteforældrene havde hun efter en pasning både fået læst flere bøger seks-syv gange og dernæst selv læst en bog langt over ti gange – begejstringen ville ingen ende tage.

For mig som mor handler det om, at motivationen hos min datter er steget gevaldigt. Der skal ikke gå konkurrence i at få flest mærker hos læreren, men det er tydeligt, at det der driver hende lige nu, er det kommende Spiderman klistermærke, som pænt ligger og venter på hende i lærerens kateder.

Min anke omkring projektet kan være, at det udelukkende er belønningen, der lige nu driver min datter. Jeg ønsker ikke, at hun skal blive fanget i en konkurrence i klassen, hvor mængden af klistermærker er noget, man flasher. Derfor taler jeg herhjemme meget med min pige om, hvorfor det er vigtigt at læse i disse dage. Hvad hun egentlig skal have ud af læsetræningen.

Læsestunderne er vigtige – både for det faglige indhold, men også for den nærhed vi får med vores børn. Jeg håber, motivationen forbliver intakt – klistermærker eller ej.