Trine Hemmer-Hansen

Folkeskolens danskrådgiver

Blog

READ – sammen om læsning

Det er både hyggeligt at læse sammen med min pige, og samtidig styrker jeg også hendes sprog og forudsætninger for at lære at læse. READ har startet en nysgerrighed på ord hos min pige, som hun ikke havde før….

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Jason Clarke/Flickr.com

Aarhus Kommune har satset på et READ-projekt, hvor nogle udvalgte før-skolebørn (børnehaver) sammen med deres forældre skal styrke sprogforståelsen i en tidlig alder gennem et læseprojekt.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Kort fortalt handler projektet om, hvordan vi som forældre kan læse med vores børn, så det sætter fantasien og nysgerrigheden i gang, og samtidig styrker barnets sprog.

Min pige skal starte i skole til sommer, og vi har været heldige, at hendes børnehave blev udvalgt til at være en del af READ-projektet. Hvert barn, der er med i projektet, modtager en taske med fem forskellige bøger til højtlæsning, diverse pjecer og vejledninger.

Projektet har ændret min måde at læse med min datter på. Før har jeg ”bare” læst i en bog og egentlig ikke talt/stoppet op så meget undervejs, men det har dette projekt ændret på.

READ lægger op til, at vi som forældre skal stille en del spørgsmål undervejs, så vi sikrer, at vores børn egentlig forstår indholdet i det læste. Spørgsmål som ”Hvad var det løven gjorde, inden den skulle sove?” eller ”Hvorfor tror du, at løvens ven gik sin vej?”  er med til at flytte læsningen op på en højere hylde. Dermed ikke sagt, at højtlæsning ikke må være ren oplevelse, men det skader ikke at have øje for elementer, der højner børns sprogforståelse.

Ordforrådet styrkes

Bøgerne fra READ-projektet indeholder ord, som min pige ikke støder på i hendes normale hverdag. De ord taler vi om, og netop hendes nysgerrighed på nye ord er blevet forstærket gennem dette projekt. Det oplever jeg hen over aftensmaden, hvor hun klart udviser en større spørgelyst, når hun hører ord via en voksensamtale eller ord gennem sange, tv eller spil på iPads.

Selvom du ikke er en del af READ-projektet, kan dette måske give dig inspiration til at tænke over måden, du læser med dit barn på. Jo tidligere vi sætter ind med at styrke børns sprog og indlæringen til at læse jo bedre.

Jeg er begyndt, at italesætte læsningen på en anden måde. Før i tiden sagde jeg ofte til min pige: ”Skal jeg ikke læse for dig?”  - nu formulerer jeg det således: ”Skal vi ikke læse den her bog sammen?”

Jeg ved, at flere børnehaveklasser også er en del af READ-projektet, og det bliver spændende at se, om der er en tydelig udvikling på de børn, som har deltaget i projektet.

Nysgerrigheden og dermed sprogforståelsen er i den grad forstærket – tak for det, READ!

For mere info:  www.aarhus.dk/read

Powered by Labrador CMS