Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Selvskabte opgaver til den nye iPrøve
Jeg er glad for, at jeg i år ”kun” har 8. klasse i forhold til den nye skriftlige iPrøve. Det giver mig lidt mere tid til at klæde mine elever godt og rigtigt på til den netbaserede prøve. Mit problem er dog, at der ikke findes mange eksempler på den nye prøve. Den udfordring tog mine elever og jeg op i sidste uge…
For et pr. uger siden blev jeg fanget af den nyeste reklame på TV 2 – ”alt det vi deler”.
https://www.youtube.com/watch?v=B3_52CULpJg
Jeg tænkte straks, at den på en eller anden måde kunne bruges som fundament til en ny selvskabt iPrøve.
De to efterfølgende dansktimer kom derfor til at have følgende indhold:
- Eleverne så sammen reklamen fra TV 2
- Der blev en fælles snak i plenum om budskabet i reklamen – hvad vil TV 2 fortælle med sådan en reklame?
- Derefter talte vi om, hvilke genrer man kunne vælge til sådan en reklamefilm
- Til sidst skulle eleverne (2&2) prøve at sætte fire punkter op til opgaven – ligesom der reelt er til den nye iPrøve.
Til inspiration brugte vi opgaven om ’Pinlige forældre’. Dette eksempel har de nemlig allerede gennemgået og arbejdet med, og det var tydeligt, at det hjalp eleverne at have noget at læne sig op af.
Nedenfor ses et eksempel, som to af pigerne i klassen fik lavet.
På baggrund af TV 2 reklamen –’Alt det vi deler’ skal du i en klumme komme ind på følgende fire punkter:
- Beskriv det at være anderledes eller at føle sig anderledes/udenfor
- Din klumme skal indeholde din egen definition af det at føle sig anderledes
- Brug nettet til at komme med eksempler på, hvordan/hvornår mennesker putter hinanden i forskellige båse
- Skriv om dine egne fordomme til andre, og hvorfor vi danner fordomme
Jeg tænker, at det her kunne blive deres næste skriftlige opgave, vi skal arbejde med i dansk.
Ofte udvælger man som lærer materiale i forhold til sin undervisning, men denne øvelse viste mig, at jeg sagtens kan benytte mine elevers ressourcer i opgaveformuleringen. Det er en god øvelse for dem ikke blot at løse en opgave, men også at skulle stille en.
Helt anderledes felter bliver aktiveret hos eleven, der pludselig går fra at være modtager til at blive aktiv medspiller i undervisningen.