Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Status efter et halvt år med tolærertimer – det gør en kæmpe forskel

D. 30. april 2015 skrev Charlotte Birk Bruun en blog med titlen ’Gør understøttende undervisning til tolærertimer og få bedre inklusion”. Min skole var én af de skoler, som valgte at omlægge de understøttende timer til tolærertimer. Det har betydet, at både min 6. klasse og min 8. klasse har tre timer om ugen med to lærere på. Det har gjort en kæmpe forskel for både mine elever og for min faglige stolthed som lærer. I denne blog vil jeg komme ind på nogle af de tiltag, vi har gjort os for at udnytte timerne bedst muligt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har skrevet flere blogs om, hvordan jeg som lærer har gjort mig dybe tanker omkring den bedst mulige undervisning og læring med både relationen til eleverne, klasseledelse og inklusion i baghovedet. Faktum for mig er blot, at to lærere klart er bedre end én, og mine kollegaer og jeg har det sidste halve år forsøgt os med forskellige metoder, for at finde den mest optimale måde at udnytte tolærertimerne på.

Egentlig tror jeg ikke, at der findes en model, som er den bedste. Det kommer klart an på hvilken klasse og hvilke elever man har, men i min klasse har vi fundet en god løsning, som både elever, lærere og forældre er godt tilfredse med.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Niveaudeling der rykker

I min 6. klasse er vi udfordret med børn med særlige behov. Nogle af eleverne har virkelig brug for ro til at arbejde, nogle har svært ved at efterleve lige netop dette krav pga. en diagnose, og andre kæmper med et fagligt niveau, der er langt under det aldersvarende. Det er efterhånden hverdagen i den danske folkeskole i dag, og mange lærere kæmper dagligt med de udfordringer, det nu engang bringer.

I de lige uger (hvor vi er to lærere på) har vi fokus på dansk og i de ulige uger matematik.

I ugen med dansk kommer jeg med emnet. Det kan være diktat, specifikke grammatiske regler, læsning eller noget helt fjerde. Eleverne melder sig så selv på hhv. det almene og det øvede niveau. Der er ikke noget hemmeligt eller skjult i det. Elevernes navne kommer visuelt op på tavlen i vores ugeskema. Nogle gange kan jeg have 8 elever på det ene hold og 13 på det andet. Det fungerer faktisk ofte sådan, at der er færrest elever på det almene niveau, så jeg på den måde bedre kan nå rundt til dem hver især – både under lektionens indhold men også til feedback.

Mens jeg har dansk med det almene niveau, har min kollega matematik med det øvede hold. Der arbejder han ofte, hvor de er nået til i bogen men med en noget mindre flok, hvilket selvfølgelig også både gavner lærer og elever.

Ugen efter bytter vi til fokus på matematikken. Her er det matematiklæreren, som kommer med ugens matematiske emne. Eleverne melder sig endnu engang på ugeskemaet, og på den måde kan vi udfordre, differentiere og samtidig nå den vigtige feedback efterfølgende.

Eleverne skal altså både have dansk og matematik i alle ugerne, men i vores tolærertimer melder de sig selv på ét af niveauerne – alt efter emnets indhold. Så har en elev meldt sig på det øvede niveau i dansk i uge 48 skal han/hun have matematik med samme hold også i den samme uge. 

Vi har god erfaring med, at det er eleverne selv, der melder sig på de forskellige niveauer. På den måde får de selv et ansvar, som de skal leve op til.

Jeg kan mærke, hvordan de her timer rykker noget hos mine elever. Nogle af mine elever vil have godt af, at have undervisning 1 til 1 – det er det her jo langt fra – men jeg kommer tættere på via disse timer, og det kan både mærkes på koncentrationen og det faglige niveau.

Charlotte Birk Bruun havde som beskrevet i indledningen ret i hendes forudsigelser om at få en bedre inklusion med tolærertimer – det virker i hvert fald for os.

Hvilke gode erfaringer har I andre, som kører tolærertimer? Hvad fungerer for jer og jeres klasse? Det kunne være givende, hvis vi kunne inspirere og køre vidensdeling med hinanden.