Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Træd frem i spotlightet

Vores 6. årgang har lige haft to uger med fuld drøn på replikker, scenografi, kulisser, noder, dans, musik og sang. Alle på årgangen stod frem på hver deres måde, og det styrker flere personlige kompetencer frem mod både familie- og arbejdsliv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Musicalugerne kan få glæde, bekymringer, irritation, nervøsitet og kreativitet frem i de enkelte elever. Selv lærerne er ret delte omkring motivationen for sådan en uge. Ikke alle har evner i denne retning, og flere har det svært med den lidt kaotiske opstart. Men hvad er det alle eleverne kan lære af sådan en uge? For den rummer kaos – men ender som regel i en fremførsel, der er blevet så god, som den kan blive.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Følelse af værdi

Som lærer skal der findes overblik i sådanne uger. En hel årgang er i spil, og det er sin sag at finde en rolle til alle. Hvordan sikrer vi motivation og følelse af værdi, hvis ikke eleverne væbnes med indhold? Ingen gider at være busk en hel uge, og det er heller ikke fedt blot at trække tæppet for.

På en måde skal alle have en meningsfuld rolle, og det skal vi finde til dem, men vi skal ligeledes have øje for, hvad de unge får ud af sådan en uge.

Både enkelte lærere og elever kan måske stadig have den holdning, at det er uger med for meget spildtid, og at vi burde konvertere til en del faglighed i stedet.

Men netop her misser de måske netop det særlige, denne uge kan.

Vi får nemlig eleverne til at stå frem. Uanset om man sidder ved mixerpulten, står for at køre kulisser ud og ind, har en hovedrolle eller skal danse, så er man på – med publikum.

Og ikke et hvilket som helst publikum. Det er som regel en helt masse nære, som kommer og kigger. Eleverne træder frem sådan en uge. De er på!

Stå frem i andre kontekster

Normalt træner vi vores unge i at kunne deltage på klassen, lave en fremlæggelse og i sidste ende performe til prøven. Men det, de lærer i skolen, skulle gerne også række ind i voksenlivet.

For at blive en god samfundsborger, så kræves der, at du på en måde kan stå frem. Du kommer til job-samtaler, du vil blive hørt på møder, du skal tage stilling forskelligt i store grupper til dine børns forældrearrangementer osv.

I større eller mindre grad var alle på i vores musicaluge, og alle endte på scenen med en fælles dans samt et buk for publikum.

Vores ramme sendte eleverne ud i rampelyset, og de blev en erfaring rigere. Uanset størrelsen på deres rolle, fik alle det øjeblik på scenen, som måske gjorde dem mindre bange for et personligt spotlight en anden gang.