Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Udtræksfag afsløret: Stor forskel på fagenes massefylde

I mandags fik 9. klasses eleverne besked om, hvilke to udtræksfag deres klasse skal op i. I min klasse var der glæde og stor tilfredshed at spore, mens jublen i parallelklassen var knap så højlydt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

https://www.youtube.com/watch?v=7zUQCT8C1Cs

Eleverne er naturligvis godt klar over, hvilke udtræksfag der kræver mere forberedelse end andre. Derfor var glæden stor, da mine elever blev præsenteret for to ekstra skriftlige prøver. Det er ikke nødvendigvis de fag, de er skarpest til, men det giver nu immervæk mere tid til fordybelse kun at skulle op i tre frem for fem mundtlige prøver på 3 ½ uge.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Folkeskolens afgangsprøver er de første reelle prøver eleverne skal igennem. Det er springbrættet til (formodeligt) mange kommende eksamener, som kommer til at have betydning for deres videre færden i uddannelsessystemet.

Eleverne skal klædes på

I folkeskolen klæder vi eleverne på til kommende eksamener på ungdomsuddannelserne. De skal have en god oplevelse med at gå til deres første prøver, og derfor kunne jeg som lærer godt have ønsket mig, at mine elever fik muligheden for at snuse til endnu flere mundtlige prøver, end det var tilfældet i år set i lyset af deres udtræksfag.

Jeg har forståelse for mine elevers jubel over udtræksfagene i denne omgang, for de har bestemt fået et nemmere udtræk end andre. Det er ekstremt tidskrævende at skulle op i idræt fremfor biologi selvrettende, og når nu nogle klasser ”slipper ” lidt nemmere, så kan jeg blot blive bekymret – for ungdomsuddannelser på den anden side efter folkeskolen er hårde, og det niveau, man skal præstere på her, er et andet.

Derfor kunne jeg godt tænke mig, at vores elever fik en mere jævn trækning, hvor alle fik det samme niveau forberedelsesmæssigt samt blev ramt af et forberedelsespres, der en smule kan matche, hvad der venter dem.