Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Udtræksfag: Når lederne taler over sig

Her i februar måned fik lederne rundt på landets skoler besked om, hvilke udtræksfag deres 9. klasser skal op i her til sommerens FP9. Reglen er den, at elever og lærere om små to måneder sammen får at vide, hvilke to udtræksfag klasserne har trukket. Nogle ledere overholder dog ikke aftalen, og dermed er der lærere rundt om i landet, som allerede nu ved hvilket fag, deres elever skal op i…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: LaVladina/Flickr.com

Lederne kender udtræksfagene allerede nu. Det gør de, fordi de skal have tid til at fordele prøver/censorater med de nærliggende skoler. Det åbner dog også op for muligheden for, at kunne fortælle om fagene før tid, men hvorfor gøre det?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Der bliver kigget på de enkelte skolers karaktergennemsnit ved afgangsprøverne. Ved at fortælle det før, kan man hjælpe lærerne, så de har mere tid til at klæde eleverne ekstra på – og dermed måske opnå et bedre resultat.

Et unfair forspring

I bund og grund vil jeg ønske, at vi lærere fik mulighed for, at kende til fagenes udtræk før vi gør det. Det at præparere eleverne ville jo ikke være snyd, hvis det var ens for alle. Det ville endda give god mening, så den enkelte elev alene eller i grupper kunne forberede sig grundigt og have ro til det vigtige arbejde frem mod den endelige vurdering.

Men som det er nu, så er der lærere forskellige steder, der har fået et forspring i forhold til andre – og det er langt fra okay.

På den måde bliver elevernes vilkår ikke ens, og det rokker ved hele det prøvefaglige grundlag, hvor netop alle skal vurderes ud fra en fair struktur.

Fristelsen er stor

Det er nok for fristende for nogle ledere at lade et hint falde til enkelte lærere, for hvem vil ikke gerne lede en skole, hvor eleverne klarer sig godt. Det kan sikkert være umenneskeligt fristende, men vi må, indtil strukturen ændres, stå fast på, at det nedbryder hele vores prøvekultur, når historier som disse slipper ud fra diverse skoler.

Jeg er i denne blog ikke ude efter at udpege de tilfælde, jeg har kendskab til. Jeg er ude på, at gøre opmærksom på en stor udfordring i forhold til vores fairness overfor alle elever. Hvordan kommer vi uheldige tendenser som denne til livs, og hvad kan vi lave om?

Udtræksfagene skal bekendtgøres samtidig alle steder, men hvordan sikrer vi os det fremadrettet?