Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Visuelle fagbegreber

I folkeskolens udskoling er der i dansk en del fagbegreber, der skal indlejres hos eleven. Hvordan skaber jeg et overblik for eleverne, så de bedre kan skelne de forskellige genrer og udtryk fra hinanden?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I min undervisning i udskolingen har jeg elever på mange forskellige niveauer. Ikke alle evner at skelne danskfagets forskellige mundtlige genrer fra hinanden, så hvordan kan man hjælpe eleverne frem mod et overblik, så genrerne og fagbegreberne ikke hopper rundt mellem hinanden, som bogstaverne gør for Ivan Olsen i Gummi Tarzan.

Dialog om overblik

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Først og fremmest gik jeg i dialog med eleverne omkring, hvad de følte var det vanskeligste omkring overblikket. Mange af de, som har større udfordringer i dansk, belyste hurtigt, at samtalerne om genrer og fagudtryk ofte blot var en masse ord, der aldrig rigtig satte sig nogen steder. De fløj blot rundt, og intet lagde sig på plads.

Andre elever påpegede, at de fint kunne overskue en genre, når vi var i gang med den, men når vi gik til en ny, så myldrede tingene sammen igen.

Genrevæggen

Derfor udviklede vi i fællesskab genrevæggen. Det endte i en simpel planche løsning, hvor farver inddelte de forskellige genrer. Var der en tilhørende model, som eksempelvis berettermodellen i novellegenren eller aktantmodellen i eventyr, så fik denne samme farve som genren på væggen.

Nu hænger genrerne i klassen. De er altid til stede – altid tilgængelige. Jeg gør mig ingen tanker om, at mine elever sidder og falder i svime over dem midt i en undervisning, men vi benytter dem i fællesskab, når undervisningen ruller.

Et visuelt hjælpemiddel

Mine udfordrede elever ser det som en gave. Deres manglende overblik er nu manifesteret på væggen, og det er et hjælpemiddel, vi altid kan vende os imod.

Vi benytter det konstant, når vi taler om genrer og fagudtryk i det daglige, og samtidig fungerer det også som en tydelig visuel plan for, hvor langt vi er i det enkelte felt.

For mig som lærer sparer jeg oceaner af tid ved ofte lynhurtigt at kunne rette min og elevernes opmærksomhed ind på væggen, hvor vi hurtigt sikrer os de rigtige udtryk i den rigtige sammenhæng.

Tillige er disse plancher også en enorm hjælp for de udfordrede elever i synopse skrivningen sidst på året.

I bund og grund læner dette sig vel op af visible learning, som jo hitter i kommunerne netop nu, og samtidig trækker vi også på en gammel cirkushest som den klassiske planche fra 80’erne.

Uanset hvad så er eleverne glade for løsningen, og mange får sig et synligt og overskueligt overblik i den mundtlige danskundervisning.