Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Undervisningsforløb Dansk og kulturfag: Skæbner i Det moderne gennembrud

Når der arbejdes med den sidste del af 1800- tallet, rettes blikket mod Brandes, Bang og Skagensmalere. Her gives forslag til, hvordan man kan belyse datidens til tider absurde moralbegreber og samfundsorden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er rigtig mange gode argumenter for at arbejde med Det moderne gennembrud i niende klasse. Det er et oplagt fordybelsesområde og er på programmet år efter år. Med god grund. Vi møder nogle af dansk kulturhistories største personligheder. Genidyrkelsen klinger ganske vist af efterhånden som Romantikken træder i baggrunden, men der skal ikke herske tvivl om, at vi i de sidste 30 år af 1800- tallet har flere geniale kunstnere at inddrage i vores periodearbejde. Vi kan vælge og vrage, som det passer os. Næsten.

Kulturhistorie er ikke desto mindre netop historien om kultur, og for at forstå en kultur, må man bag om facaden i det samfund, hvori kulturen er opstået. Hvad ligger der til grund for den? Hvilke mennesker var med til at skabe den? I dette lige indspark til dansk- og kulturfagsundervisningen, vises kort, hvordan man let kan bibringe sine elever en erkendelse af, at Det moderne gennembrud ikke kun er stor kunst, men også fortællinger om mennesker i et samfund, hvor det moderne afhang af øjnene, der så.

De skjulte eksistenser.

Undervisningsforløbet, ”Skjulte Danmarkshistorier” med tilhørende film er tidligere omtalt og anmeldt her på siden. Jeg valgte at inddrage forløbet i mit arbejde med Det moderne gennembrud, fordi filmene er med til at tegne samtidige portrætter af mennesker, hvis liv på alle måder blev præget af den tid, de levede. Eleverne ser, hvordan 1800- tallet var et samfund præget af en retsforståelse og moralbegreber, som umiddelbart kan synes langt fra vores verden i dag.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Historierne fortælles af mennesker, hvis liv i dag på mange måder ligner de skæbner, der fortælles om. Det lægges tydeligt op til klassedrøftelse om fortidens- og nutiden syn på skæve eksistenser. En drøftelse, der bevæger i rundet i etik, moral, mentalitetshistorie og kulturhistorie. Fagligt kommer man langt omkring, hvilket selvfølgelig også er udfordringen for både lærer og elever. Man skal holde tungen lige i munden, for der er mange facetter at arbejde med, og man kan naturligvis vælge til og fra.

Nedenfor finder du et par nyttige links til arbejdet.

God weekend.

”Skjulte danmarkshistorier”: http://www.skjultedanmarkshistorier.dk/skaebner

Anmeldelse af ”Skjulte danmarkshistorier”: https://www.folkeskolen.dk/610216/et-indblik-i-de-skjulte-danmarkshistorier

”1800- tallet på vrangen”: https://www.youtube.com/watch?v=kZFIoEXzu6U&t=17s