Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver
Vi vender historien på vrangen og skaber rum for skyggesiderne.
Det er ingen hemmelighed. Denne blogger har en svaghed for gratis undervisningsforløb og i særdeleshed de mere skæve af slagsen. Her kommer endnu et bud.
Det hele startede med et undervisningsforløb om overtro i udskolingen. Vi skulle se på, hvor overtroen kom fra, og hvordan den op gennem tiden er blevet til i et virvar af folklore og forskruet kristendom med helvedesforestillinger, der nemt kunne tage modet og fornuften fra fortidens danskere. Vi så på de deraf følgende hekseprocesser og talte om, at selv om trolddom sporadisk omtales i bibelen, er heksene og andet troldtøj i Danmark langt mere funderet i tidligere tiders tro på åndelige magter og vølvernes og sandsigernes forbindelser til det hinsides.
Der findes fine film om moderne hekse og wiggareligionen på nettet, med den primære kilde til overtroen i Danmark fandt jeg i DR’s ”Danmarkshistorien på vrangen” fra 2020. Så vidt jeg kunne se.
At forstå fortidens mennesker
I seks afsnit på hver små tre kvarter tager vært Liv Thomsen os med tilbage i tiden og undersøger, hvorledes man blandt andet af har set på vold, slaveri, overtro og sex op gennem danmarkshistorien, og det er ikke for sarte sjæle. Man væmmes ved fortidens grumme sider, men det er samtidig fascinerende og et perfekt afsæt for en snak om mentalitetshistorie og historiebrug, hvor målet er, at eleverne skal forstå, hvorfor tingene var, som de var, og hvorfor man eksempelvis uden tøven kunne acceptere hekseafbrændinger i et reformeret Danmark, hvor kirken prædikede den evangeliske lutherske lære, der imidlertid var helt på det rene med, at hekse fandtes i samfundet og burde udryddes. Således skriver Luther i 1518:
”Ved hjælp af trolddom kan de skade folks øjne og gøre dem blinde, svække deres kroppe, skyde pile i deres skinneben, forbande dem ved hjælp af billeder, og til sidst – ganske som det behager dem – enten dræbe folk eller lade dem fortære af en langsom og uhelbredelig plage, sådan som jeg har set mange blive udsat for.
Vi ser desuden på, hvorfor man ikke så noget decideret racistisk i slaveri eller for den sags skyld fandt grov vold mod børn grænseoverskridende. Det var jo sådan det var, men hvorfor? Det skal eleverne lære for at forstå fortiden. Jeg holder meget af det mentalitetshistoriske arbejde, hvor man dermed kan sætte tingene i relief, og samtidig se på, hvordan vi er nået derhen, hvor vi er i dag.
Liv Thomsen er måske kendt for både historie- og dansklærere for sine programmer om 1800- tallet vrangen, hvor hun sætter spot på guldalderen og det moderne gennembrud. Her ses på den glorværdige danske guldalder i et nyt perspektiv, der ganske vidst både byder på både Oehlenschlæger og Grundtvig, men også på almuens kummerlige forhold og de uhumske gader, der kendetegnede Søren Kierkegaards København.
Jeg mangler endnu at se det sidste afsnit, ”Døden gennem tiderne”. Mon ikke der ligger noget brugbart historie- og kristendomskundskab gemt her? Det skal i hvert fald undersøges.
God efterårsdag derude.
https://www.dr.dk/drtv/serie/danmarkshistorien-paa-vrangen_150706