Blog

Feedback på 4 niveauer

Opgaveniveau, procesniveau, metakognitivt niveau og personligt niveau.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En af hovedinspiratorene til mit speciale om evaluering (og denne blog) er dr.fil. Anders Jönsson. Hans teori er ikke bundet til en bestemt faggruppe af lærere, men kan benyttes inden for alle fag, og Jönsson formår at koble teori og praksis sammen. 

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

En af hans pointer, som han har fra Hattie, er, at feedback kan gives på fire niveauer:

  • opgaveniveau
  • procesniveau
  • metakognitivt niveau
  • personligt niveau

(Kilde: Jönsson 2011, Hattie 2009)

Feedback på opgaveniveau

Feedback på opgaveniveau er det, elever oftes støder på iflg. Hattie (2009). Det er feedback, som vedrører en specifik opgave.

Feedback på procesniveau

Feedback på procesniveau er mere effektfuld end den på opgaveniveau. Denne feedback vedrører ikke kun en enkelt opgave, men kan bruges fremover i andre opgaver. 

Feedback på metakognitivt niveau

Feedback på dette niveau drejer sig mere overordnet om elevens læringsadfærd i forhold til en opgave.

Feedback på personligt niveau

Feedback på personligt niveau udmønter sig ofte i ros, og iflg. Jönsson og Hattie fører denne form for feedback sjældent læring med sig. Hattie mener faktisk, at det kan være hæmmende for en elev. (Der er vi nok ikke helt enige…)