Blog
Feedback på 4 niveauer
Opgaveniveau, procesniveau, metakognitivt niveau og personligt niveau.
En af hovedinspiratorene til mit speciale om evaluering (og denne blog) er dr.fil. Anders Jönsson. Hans teori er ikke bundet til en bestemt faggruppe af lærere, men kan benyttes inden for alle fag, og Jönsson formår at koble teori og praksis sammen.
En af hans pointer, som han har fra Hattie, er, at feedback kan gives på fire niveauer:
- opgaveniveau
- procesniveau
- metakognitivt niveau
- personligt niveau
(Kilde: Jönsson 2011, Hattie 2009)
Feedback på opgaveniveau
Feedback på opgaveniveau er det, elever oftes støder på iflg. Hattie (2009). Det er feedback, som vedrører en specifik opgave.
Feedback på procesniveau
Feedback på procesniveau er mere effektfuld end den på opgaveniveau. Denne feedback vedrører ikke kun en enkelt opgave, men kan bruges fremover i andre opgaver.
Feedback på metakognitivt niveau
Feedback på dette niveau drejer sig mere overordnet om elevens læringsadfærd i forhold til en opgave.
Feedback på personligt niveau
Feedback på personligt niveau udmønter sig ofte i ros, og iflg. Jönsson og Hattie fører denne form for feedback sjældent læring med sig. Hattie mener faktisk, at det kan være hæmmende for en elev. (Der er vi nok ikke helt enige…)