Blog

Feedback på opgaveniveau

Feedback som bedst bruges i (skrive)processen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Feedback på opgaveniveau er den form for feedback, som vi lærere giver mest. Den vedrører en specifik opgave - uanset fag. Men den skal gives undervejs i (skrive)processen, hvis den skal fremme læringen.

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Evaluering af terminsprøve

I sidste uge havde min 8.klasse terminsprøver. I den forbindelse kunne jeg vælge at give feedback på opgaveniveau - da evalueringen blot behøver at være summativ. Vi afholder terminsprøver for at se, hvor er eleven lige nu - ikke fordi de som sådan skal lære noget fagligt. Dét, de kan tage med sig, er oplevelsen af “en afgangsprøve”. Og det skal man heller ikke kimse af…

(Jeg skriver, at jeg kunne vælge at give feedback på opgaveniveau, for at eleven kan se, hvad de har gjort godt/mindre godt… eller helt har misforstået. Men denne gang bliver feedbacken kun en karakter. Der er ikke tid til mere. Øv)

Feedback på opgaveniveau

Hvis feedback kun drejer sig om evaluering af én specifik opgave - og feedbacken altså ikke kan bruges til andre opgaver, er det feedback på opgaveniveau. Eleven kan kun se, hvordan lige netop denne opgave er klaret - og bliver der samtidig givet en karakter, vil jeg vove at påstå, at vi som lærere spilder vores tid på denne form for feedback på opgaveniveau. Elever “ser” det ikke, da de ikke skal beskæftige sig med opgave mere.

Et eksempel

I mit speciale interviewede jeg en lærer, som gav følgende feedback (på opgaveniveau) til en elev, som havde valgt at skrive et brev til sin (fiktive) afdøde mor: Måske kan du skrive lidt om, hvad “din” mor har givet dig, som du vil give videre, når du engang bliver mor. Hvad skal eleven bruge det til? Der skal mere end almindeligt held til, hvis eleven skulle få den opgave igen, så feedbacken er ikke brugbar.

Hvis I insisterer

Hvis feedback på dette niveau skal give mening, skal det gives i selve (skrive)processen. Elever ser ikke, hvor udviklingspotentialet befinder sig i deres egne opgaver, så hvis vi vil hjælpe dem i (skrive)processen, så giv feedback på opgaveniveau.