Blog

Hvem hører du?

Fordel taletiden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

(Listen er med opdigtede navne)

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Ifølge den sidste TALIS-undersøgelse evaluerer lærere hovedsagelig ved at observere og ved klassesamtaler. Men er det ikke sådan, at det er de samme otte elever, der rækker hånden op?

Får vi så kun evalueret de otte? Nej, siger jeg til mig selv. Jeg er god til også at spørge dem, som ikke rækker hånden op… Nu har jeg i hvert fald sikret mig, at jeg gør.

Jeg har en blok liggende i min skuffe i klassen. Her registrerer jeg, hvilke elever jeg hører. Meget banalt og simpelt - men også tilfredsstillende, når der er streger ud for alle eleverne. (Se vedhæftede eksempel fra to dansktimer.)

Hvordan

  • Jeg sætter en streg, hvis eleven selv rækker hånden op, og jeg spørger vedkommende - og svaret er rigtigt.
  • Jeg skriver “2”, hvis eleven selv rækker hånden op, og jeg spørger vedkommende - og svaret er forkert.
  • Jeg skriver “3”, hvis eleven ikke selv rækker hånden op, men jeg alligevel spørger - og svaret er rigtigt.
  • Jeg skriver “4”, hvis eleven ikke selv rækker hånden op, men jeg spørger - og svaret er forkert. 

Det tog mig en lektion liiiiige at finde "koderne", men nu kører det - og ellers må eleverne vente det sekund, det tager mig at finde dem/koden.

Balance

Pt. skriver jeg ikke dato på, det kunne jeg selvfølgelig, men tænker, at der på den lange bane bare skal være en rimelig balance.