Blog

Selvevaluering 2 - Mindre kan gøre det.

Checklister kan noget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samevaluering

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Samevaluering… Det lyder rigtig godt. Om det virker, det tror jeg, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Jeg har kun prøvet det én gang i min snart lange karriere som lærer. Det sværeste ved samevaluering må være at få tid til det… Bevares, man må kunne strukturere sig ud af det. Det har jeg bare ikke lige fået gjort. Måske kunne jeg gøre det til en rutine fremover, at jeg samevaluerer med eleverne???

Men indtil da…

Mange faggrupper kører med checklister. Sygeplejersker før en operation og piloter før take-off. Livsvigtige checklister. Så noget må da tyde på, at checklister er en god ting.

Ved flere forløb i dansk har jeg skrevet en checkliste til eleverne. Jeg præsenterer checklisten før en opgave, beder eleverne kigge på den undervejs - og inden evt. aflevering/gennemgang el.lign. skal de checke den en sidste gang. Det virker i mange tilfælde. En del “dumme” fejl er blevet rettet af eleven selv - inden aflevering. 

Nogle gange er en makker blevet bedt om at gennemgå checklisten - og derefter give feedback. Men det er en anden historie (elevrespons). Den tager jeg en anden dag.)