Blog

Selvevaluering

Gør eleverne selvstændige

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom din feedback til elever virker positivt på elevens læring (det er der evidens for;), stopper effekten jo, når du stopper med at give feedback. Elever kan blive afhængige af, at du som lærer fortæller dem, hvor de er, og hvordan de kommer videre.

Monica Bovedt

Skriver om dansk, dannelse, evaluering og it - faglighed og didaktik ift. folkeskolen. Lærer og cand.pæd. i didaktik mshp. dansk

Tydelige mål er afgørende

Det er en god idé, at eleverne efterhånden selv lærer at finde ud af, hvor de er, og hvordan de kommer videre - og hvornår de er i mål. Eleverne kan godt (et langt stykke hen ad vejen) lære at vurdere deres eget produkt/indsats.

For at eleverne skal kunne evaluere deres præstationer og “give sig selv feedback”, skal de vide, hvad der forventes af dem. Det betyder, at mål (fx genretræk, rammer m.m.) skal være tydelige (ellers er selvevaluering tæt på umuligt!), så eleverne kan se, om de lever op til kravene.

Hvordan? Start med samevaluering

Den mest effektive måde for eleven at lære at evaluere sig selv på, ifølge Wiliam (2009) og Jönsson (2011), er ved at evaluere sit arbejde sammen med en lærer - det kaldes samevaluering. Hvis læreren “tænker højt” under denne samevaluering, lærer eleven, hvordan læreren gør og kan imiterer denne tænkegang.