Blog

Nye spil og værktøjer skal lære elever om data

I takt med at persondata spiller en stadig større rolle i vores samfund, i forretningslivet og i borgernes hverdag, er det så meget desto mere vigtigt, at eleverne forstår den rolle, og at de kan agere smart omkring deres egne data. Den måde, de bedste lærer det på, er via leg i form af nyudviklede spil som Smart House og Datafisk.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg vil gerne have alle dine kontakter." 

"Fisk.”

”Så vil jeg gerne have alle dine lokationer."

Digitalt Selvforsvar

Pernille Tranberg. Dataetisk rådgiver for virksomheder og myndigheder samt foredragsholder om dataetik og digitalt selvforsvar. Tidligere journalist. Forfatter til bogen DataEtik - den nye konkurrencefordel - gratis pdf-eks her: dataethics.eu/bog samt til værktøjer til datakontrol her: dataethics.eu/selvforsvar. Lærerstandens Brandforsikring sponsorerer hende, så hun kan tage ud og holde gratis foredrag for folkeskolernes ældste klasser. Læs mere her: https://dataethics.eu/en/about/founders/

"Fisk.”

Må jeg så få alle dine private beskeder?"

"Ja, værsgod."

Et helt nyt spil, Datafisk, udviklet af en gruppe studerende fra Københavns Professionshøjskole, er en del af et nyt inspirationsforløb, som CFU-centrene i samarbejde med undertegnede kan tilbyde alle landets undervisere over det næste år. Det foregår såvel fysisk som digitalt og er gratis, da Lærerstandens Brandforsikring sponsorerer projektet. 

Et andet undervisningsforløb er Smart House, hvor eleverne selv skal bygge deres hus. Nogle skal være de smarte sælgere, der pusher for så megen ny teknologi som muligt, koblet op på wifi og heftig dataindsamling. Andre skal spille rollen som huskøbere. De får alle i introfasen viden om de forskellige IOT (Internet of Things) teknologier og skal så beslutte, hvad der skal være i hvert rum, og hvad der ikke skal være. Efter præsentation af huset følger en reflektionsfase med dilemmaer. Her placerer man sig efter, hvor vigtigt/ligegyldigt det er at have produktet med i huset og hvor moralsk forkert/rigtigt det er i forhold til dataindsamlingen.

Et tredje forløb går i dybden med forståelsen af, hvad data egentlig er.

46 skoler landet over er i gang med et pilotprojekt, der skal bane vejen for et helt nyt fag i folkeskolen, teknologiforståelse.

Dataforståelse bør være en væsentlig del af teknologiforståelse, mener LB Forsikring, hvorfor de støtter et tre-årigt projekt som skal sætte fokus på hvad persondata er, hvilke rolle data spiller i vores samfund, blandt virksomheder og individer, hvordan data kan bruges på godt og ondt, og hvordan data er en del af alle nye 'smarte' teknologier. Dataforståelse.dk er nu i sin anden fase, og der er masser af både fysiske og digitale workshops for lærere og pædagoger, som man kan melde sig til på dataforståelse.dk

Mens eleverne ofte er superdygtige til den tekniske del, har mange ingen viden om, hvordan privatliv er en vigtig del af et demokrati. For at få dem til at forstå privacy og datas rolle er det vigtigt, at der er sjove historier og spil. Derfor har vi som noget nyt i udviklet en række værktøjer, som underviseren kan tage direkte med ind i klasselokalerne. Det gælder TED-agtige talks, der forklarer alt fra datadiktaturer og overvågningskapitalisme, til ting du kan gøre her og nu for at få kontrol over dine data. Der er nye cases fra elevernes verden samt spillene Datafisk og Smart House.

Datafisk er udviklet af Frederikke Natalie Simonsen Theill, Naomi Henriksen Gaspar, Cecilie Pedersen og Mads Wessel Blixenkrone Møller. Grafikken står Sofie Tornemark for.