Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Ahrendtsen og DF classic

DF foreslår mere konsekvens, især i de såkaldte ”ghettoområder” og flere magtbeføjelser til lærerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alex Ahrendtsen, der er skolepolitisk ordfører for DF, har sat sig i spidsen for et korstog mod ”blødsøden og venstreorienteret” pædagogik i skolen. I en artikel i Folkeskolen og et indslag i P1 tirsdag morgen har han gjort sig til talsmand for, at lærerne skal have øgede magtbeføjelser i opkogte situationer.

Lærernes retsstilling

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Man kan læse forslaget som et indspark i en diskussion om og afklaring af lærernes retsstilling. At der er brug for en præcisering af lærernes retsstilling i disse situationer, er blevet tydeligt efter en række sager, hvor lærere er blevet afskediget på tilsyneladende meget løse grundlag. Jeg er bare ikke helt sikker på, at Ahrendtsens skoleridt over stok og sten på DFs kæphest om mere disciplin, handler om hensyn til lærernes retsstilling.  Ahrendtsen vil have myndighed og magtbeføjelser til lærerne. Og det er måske også billigere end to-lærer ordninger og mere uddannelse. Den stigende vold mod lærere kunne jo godt hænge sammen med en mangel på ressourcer til den øgede inklusionsopgave.

Ingen spanskrør

Man kunne have DF mistænkt for at pudse profilen med ”gode gamle” forslag. Mere konsekvens, især i de såkaldte ”ghettoområder”, og et opgør med den ”blødsødne og venstreorienterede pædagogik”. Han understreger dog, at han ikke vil genindføre spanskrøret. Men læreren skal kunne ”tage fat i armen på en elev og hive ham på kontoret”. Det kan han sagtens sige, når flere elever i 6. klasse er højere end mig.