Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Alle tiders mad.

Efterårsferien er forbi. Jeg skal have madkundskab mandag klokken 10.00, så jeg har brugt lidt af min søndag på indkøb efter den indkøbsseddel, jeg havde lavet inden ferien i min forberedelsestid.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billed fra https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/6022/hoensefrikasse

Jeg har også brugt lidt af min ferie på læsning af onlineversionen af Alle Tiders Mad. Programmet/menuen består af en introduktion og 10 kapitler fra oldtid til 1900-tallet og fire emner ”Mad fra hele verden”, ”Det daglige brød”, ”Egnsretter” og ”Mad og religion”.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Tekst, billeder og film

1700-tallet er for eksempel delt op i 14 kapitler inklusiv to film. Den ene film på 7 minutter handler om Herregårdskøkkenet og er optaget på GL. Estrup Jyllands Herregårdsmuseum. Den anden er optaget på Frilandsmuseet og handler om bondens køkken og varer 5 minutter. I kapitlet fra 1800-tallet er der fem film.

Der er tekst og billeder, som er overkommelige for eleverne. For eksempel en tekst om de nye drikkevarer eller kartoflens historie.  Efter hvert tekst forløb er der multiple choice spørgsmål. Men eleverne får ikke at vide, hvor mange spørgsmål, de skal svare på, så det kan være ganske svært at få alle rigtige.

Der er selvfølgelig opskrifter til hvert kapitel. I 1700-tallet er det på hønsefrikasse og spinatbudding, som er blevet vist i den ene film.

Praktisk og tværfaglig

Med denne onlineversion er der lagt op til masser af tværfaglig undervisning eller emneundervisning, hvor eleverne selv kan dykke ned i forskellige tidsaldre. Jeg kan godt forestille mig elevere, som har brug for noget praktisk til et historieforløb.

Det hele dækker færdigheds-og vidensmålene Måltidskultur. ”Eleven kan analysere måltider fra forskellige kulturer”. ” Eleven har viden om mad-måltidskulturer”. ”Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer”, og ”Eleven har viden om tids-og stedsbestemte mad- og måltidskulturer”.

Jo, jeg skal tilbage på skolen og søge om små 1000 kroner til dette program. Pengene dækker hele skolen i to år.