Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Arbejder du med madkultur? – Altså Dansk Folkeparti-foie gras-style?
Tvang er det nye sort! Og jeg skal stopfodre eleverne med frikadeller, koteletter i fad, drømmekage fra Brovst og Sønderjysk kagebord, som var de en flok franske foie gras-ænder!
Det bliver klasse!
Jeg elsker at arbejde med madkulturer – men alle salgs.
Hvis det tilsyneladende skal stå til den gode Hr. Skaarup og DF, skal mine elever blive så forspiste af dansk madkultur, at de skider rødhvide dannebrogsstriber i fjorten dage!
Om jeg så skal fiksere lille Ibrahim i en armlås, mens jeg stopfodrer ham med svinekotelet i fad, eller om lille veganer-Berta skal spændes fast til en stol med husholdningsfilm, mens dansk madkultur i form frikadelle tvinges ned i gabet på tøsebarnet. Se det er fandme madkultur! Tvang er nemlig løsningen på alt!
Jeg håber på nuværende tidspunkt, at du har forstået ironien…
Tvang har alle dage været et godt læringsmiddel, ikke?
Du kan ikke fortolke, uden at have noget at tolke mod
Har alle madkundskabslærere med respekt for faget ikke allerede dele af vores danske madkultur som en del af curriculum?
Enhver madkundskabslærer som vil skabe en faglig rød tråd i faget, har jo allerede arbejdet minimum en gang med dansk madkultur i 5. eller 6. klasse, inden kravene til undervisningens kompleksitet stiger på valgholdet.
Jeg håber ikke, at du bliver stødt af en sådan udmelding. Lad mig uddybe…
Her ser du et udklip fra fælles mål og det madkundskabslæreren skal arbejde med i løbet af 5.+6. klasse indenfor Måltid og madkultur.
Som du kan se, skal eleverne have viden om mad- og måltidskulturer, ligesom de skal kunne analysere disse.
Vi skal med andre ord, lægge en grundsten af madkulturel viden i disse år. En grundsten, som der senere kan tolkes videre på.
Nedenstående ser du et udklip fra fælles mål for valgfaget madkundskab.
Læg mærke til ordet fortolke og at madkultur altid står i flertal.
Som du måske kan se, skal eleverne kunne fortolke. Ordet fortolke beskrives således: (fremlæggelse af en) opfattelse, analyse eller forståelse af fx en tekst, en situation eller en oplevelse.
Dengang du blev tæsket gennem læreruddannelsen, har du sikkert fået tudet ørerne fulde af begreber som stilladsering og Gadamer´ske forforståelser.
Påstand
Du kan ikke fortolke og analysere ting, uden at have noget at holde dem op imod. Det ligger således implicit i allerede eksisterende mål, at du er nødt til at undervise dine elever i dansk madkultur, da de skal have noget at holde andre madkulturer op imod senere. Men hvor mange undervisningsgange du anvender herpå, burde være op til dig.
Og så er der jo også al den madkultur, som eleverne får med hjemmefra – nogen mere end andre.
Metodefriheden under angreb
Jeg får nærmest tics, når politikertyper begynder at vil gennemføre ting med tvang i den danske folkeskole. Totalt flashback til 2013…
Tvang løser ikke noget
Lad os omfavne vores fantalastiske danske madkultur og lad os madkundskabslærere åbne op for så mange som mulige af verdens madkulturer gennem viden, analyser og fortolkninger.
Lad os træne eleverne i at tage allerede eksisterende danske og udenlandske retter og lad dem udvikle deres kreativitet gennem fortolkninger af netop disse!
Peter kan nu også inspirere
Jeg er således startet på et undervisningsforløb, hvor jeg vil udvide mit allerede eksisterende forløb om netop dansk madkultur i 6. klasse med sønderjysk kagebord og historien bag. Men jeg går også i gang med et forløb om det fantalastiske mellemøstlige køkken og deres eminente madkultur.
Og det er ikke kun for at drille den tvingende DF´er.
Hurra for dansk madkultur – og alle de andre!
Hvordan arbejder du med dansk madkultur i din undervisning?
Og andre madkulturer, og har du måske en livret herfra?
Lad mig høre.
Madkulturelle hilsner
Christian
Læs mere her: https://ditoverblik.dk/df-skoleelever-skal-laere-at-lave-klassiske-danske-retter/