Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Boller og kage til klasseturen
For et par uger siden fik jeg en henvendelse fra forældrerådet fra den ene 6. klasse. Forældrerådet havde planlagt en tur ud i naturen med overnatning. Eleverne skulle hentes torsdag eftermiddag, sove i shelters sammen med forældrene. Fredag morgen ville en af klassens lærere komme ud til lejren og sammen med en naturvejleder undervise eleverne.
Faren spurgte nu, om vi i madkundskab ville bage boller og kage. Det sagde jeg selvfølgelig ja til, men måtte derfor også lave om i min planlægning. Da vi her efter efterårsferien skal arbejde med Gocooks ”Smagskasse”, valgte jeg at eleverne skulle bage græskarboller og græskarkage. Vi bagte 7 portioner græskarboller og 5 græskarkager.
Det blev en travl dag. I stedet for at ælte dej til boller i hænderne, brugte vi for første gang en køkkenmaskine.
Udfordring
For nogle af eleverne var det en stor udfordring at gange opskriften med to eller tre. Nogle valgte af gange og veje alt melet af på en gang, andre valgte at tage den portion, der stod i opskriften det antal gange, de skulle bruge.
Mens jeg hjalp med bollerne, begyndte andre grupper på kagerne. Et par stykker fik ikke pisket æg og sukker med en håndmikser. De stod med et piskeris. En holdt hårdnakket på, at de havde brugt en håndmikser, og havde pisket i fem minutter, men der lå et tykt lag sukker på bunden af skålen, så … Jeg forklarede, hvorfor det var vigtigt at piske æg og sukker godt, men måtte nu sige pyt, og alt blev piskes sammen. Kagerne blev færdige og den ene blev spist samme dag, og den var god.
Nu bliver det spændende at høre, hvordan resten var. Men jeg tror, det hele lykkes, og på shelterstur smager kage og boller bare ekstra godt.