Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Brev fra ”Mutter Skrap”

Hvert år begynder nye hold i hjemkundskab. Når børnene skal begynde, får forældrene en besked. Her er det lidt ”Mutter Skrap”, der skriver. Der kan være kaos indbygget i hjemkundskab, så vi kan lige så godt tage den fra start. Der er også lektier, og det kan være godt at øve sig i at vride en karklud, tørre borde af og vaske op i hånden. Det kan man nemlig ikke nødvendigvis, når man går i 6. klasse. Sådan her ser et typisk forældrebrev ud, når det er mig, der skriver det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære forældre

Jeg har fået æren og fornøjelsen af at få jeres børn til madkundskab efter sommerferien.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Køkkenet er et ikke ufarligt sted, så der er nogle regler, der skal overholdes. Der er også nogle sikkerhedsmæssige hensyn, eleverne skal være opmærksomme på. Der er kogende vand, skarpe knive og maskiner, der kan være farlige. Det er derfor vigtigt eleverne tager hensyn og er opmærksomme på hinanden.

I køkkenet skal eleverne lytte, række hånden op og stille spørgsmål, når jeg gennemgår opskrifter. De skal snakke stille sammen, når de laver mad og rydder op. Der er rigtig dårlig akustik i lokalet, så alle skal være opmærksomme på lydniveauet.

For at forberede eleverne kan I hjemme hjælpe dem i løbet af sommerferien. Det er en stor fordel, hvis alle kan:

·       Vride en karklud og tørre et bord af.

·       Kan vaske op i hånden.

·       Ved at der skal bruges varmt vand til opvask.

·       Kan dosere få dråber opvaskemiddel.

·       Kan tørre af.

·       Kan skrælle kartofler og gulerødder.

·       Kan lægge viskestykker og karklude sammen.

Der er fælles opgaver, som eleverne efterhånden selv skal tage ansvar for. Opvaskemaskinen skal være tømt inden, der skal spises, vasketøjet skal lægges sammen og lægges på plads, der skal fejes i hele lokalet.

Der dækkes bord og når maden skal spises, SKAL alle smage på maden. Det må gerne bare være en lille smule. Hvis eleven ikke kan lide smagsprøven, er der ingen grund til at kommentere det. De fleste børn finder ud af i løbet af året, mere modige til at smage og finde ud af, at de kan lide flere ting.

Der bliver mest lavet vegetarretter. Hvis der er elevere, der ikke må/kan spise specielle fødevarer, vil jeg gerne have besked. Vi bager og laver dessert, det vil sige, at kulhydratindtaget kan være højt, så ekstra motion er en god idé.

Alle former for bær og frugter modtages med kyshånd.

På glædeligt gensyn

Anne-Dorte