Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Brug knolden

I det nye år skal eleverne i 6. klasse have konkurrencegenet stimuleret. Den står på ”Madkamp”, og det skal eleverne jo forberedes på.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har brugt timer på at forklare, hvad madkamp egentlig er. Og når jeg så tror, alle har forstået det, og jeg er ved at være i mål, er der en, der spørger: ”Det der madkamp, hvad er det egentlig”. Så er det bare på det en gang mere, nu på en ny og anderledes måde.

Innovative og fantasifulde

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

De sidste timer inden jul blev brugt på planlægning af timerne efter jul. Eleverne skal have fuld forståelse af, hvad madkamp egentlig er. De skal selv være mere innovative, hitte-på-somme og fantasifulde. Det skal ikke bare være en biksemad med pølser. Det handler om kartofler, og temaet hedder, ”Brug knolden”.

Da jeg skal ud at rejse i ugerne efter jul, er det endnu vigtigere for mig og eleverne, at de har forstået og har tjek på, hvad de skal lave. Det er ikke altid nemt at komme som vikar i et skolekøkken med elever, der laver forskellige retter.

Interkulturel madkamp

Men endelig den sidste gang før juleferien kom vi så langt, at eleverne nåede frem til mange forslag på retter med kartofler.

I den ene klasse var der stemning for kartoffeltapas. På den måde kan eleverne vise mange forskellige teknikker, og der er opgaver på forskellige faglige niveauer – udfordringer til alle.

I den anden klasse vil eleverne udnytte deres mange forskellige kulturbaggrunde og lave flere forskellige retter fra de kulturer, de har tilknytning til. Jeg foreslog eleverne, at de kunne snakke med deres mor og få hende til at lave retten. Eleverne kunne så lave en videofilm, som de kan bruge, når de selv skal i gang.

Så hvis der blandt læserne er konkurrenter, ved I altså, hvad I er oppe mod. Rigtig godt nytår.

Powered by Labrador CMS