Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Den hurtige løsning på madkundskabstimer
Efter en uges projektopgave i 6.klasserne og fremlæggelser i 6.a´s madkundskabstimer blev det til en dag med den lettere udgave.
Forberedelse.
Onsdag aften bagte jeg muffins til begge 6. klasser.
Torsdag morgen fandt jeg paptallerkner, plastikkrus, duge og servietter frem.
De to første timer brugte jeg på et stenalderforedrag. Jeg har været stenalderkvinde på bopladsen på museet på Hjerl Hede i over 20 år. Det var derfor bare at slæbe en masse udstyr med i skole. Billeder til foredrag har jeg på en Power Point, og fortællingerne er i hovedet.
Dæk-et-bord-stafet.
Derefter gik turen til anlægget. Nu skulle der være bevægelse i undervisningen.
Eleverne blev delt op i fire hold og skulle så løbe dæk-et-bord-stafet.
Eleverne måtte kun løbe med én ting af gangen, så der skulle lægges strategi. Hvad skal på først, hvad blæser væk.
Først når hele bordet var dækket, måtte de sætte sig ned og spise.
Eleverne tonsede frem og tilbage helt uden konflikter.
Bagefter var der 20 minutter, hvor nogle gemte sig inde imellem rododendronbuskene, nogle stykker gik med bare fødder i vandet, fire piger sad på gyngerne og snakkede og en lille gruppe sad rundt om vikaren og mig.
Og ja, det skal der også være plads til.