Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Det årlige realitetschok
Jeg har været lærer i 35 år og undervist i madkundskab i ca. 20, og dog kommer det bag på mig hver år, hvor lidt eleverne kan i et køkken, og hvor forskellige eleverne og klasserne er.
I år har jeg to meget forskellige klasser. Der er henholdsvis 23 og 17 elevere i de to klasser. I den lille klasse har lidt over 50% ikke dansk som deres førstesprog. De fleste kan meget dansk, nogle enkle kun lidt.
Fredericia banegård
I begge klasser er flere af eleverne tilknyttet specialundervisning på den ene eller anden måde. Det vil sige, at der er elevere, der kommer efter 45 minutter og skal inkluderes i undervisningen. Elever, der deltager i 45 minutter, går i 45 minutter og kommer igen de sidste 45 minutter. Jeg har grinet og rystet på hovedet og spøgt med, at det minder om Fredericia banegård.
Den ene klasse har madkundskab hen over en middagspause med følgende diskussioner om, hvornår eleverne må spise deres egen frokost. Den anden klasse hen over den sidste pause.
En har glutenallergi og en diabetes, men det har de selv helt tjek på.
Gode pizzaer
Men selv om årsplanen fra de sidste år er udgangspunkt for årsplanen for dette skoleår, er der bare ikke noget, der kan kopieres direkte.
I denne uge har vi lavet Gocooks pizzaværksted. Vegetarpizza med grov tomatsovs eller pesto.
Eleverne er vældig søde. Men det eneste tidspunkt de jager med noget, er når de kommanderer lidt rundt med hinanden.
Pizzaerne blev vældig gode. De sidste 12 minutter kom der turbo på eleverne, og lokalet var klar til aflevering til tiden.
De fleste af eleverne kan lide timerne. Jeg har monster travlt, kan lide faget, travlheden og alle hilsnerne og forventningskommentarerne på gangene i løbet af ugen.