Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Det urolige forår

Jeg synes, foråret er en mærkelig urolig tid i folkeskolen. Uroen spreder sig og kommer mange steder fra. Lige fra OK18 og afstemning, over fagfordeling, til børn, der bliver forstyrret af sol og pubertet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Solen skinner og varmen brager ind ad vinduerne, og det føles, som om sommerferien kommer tættere på. Det kan være svært at få motiveret nogle af børnene i varmen. Jeg har et par stykker, der roder rundt på gulvet, eller de sætter sig i det hjørne længst væk. Det ser ud til, de laver noget på computeren, men jeg tror ikke, det er projektet, de er fordybet i hele tiden.

Også uro på lærerværelset.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Det syder og koger også på lærerværelset. 9. klasse-lærerne har sæson for afgangsprøver, og vi andre sidder fordybet i spørgsmål til årsplaner og fagfordeling, der skal på plads. Hvordan kommer skoledagen til at se ud næste år? Hvilke timer bliver der skåret i. Der skal spares to lærere, og frikvartererne bliver forlænget med 25 minutter om dagen. Det er billigere at have opsyn end undervisning.

Men med to lærere mindre, hvordan får vi så fagfordelingen til at gå op. Hvem skal have hvad og hvorfor! Noget bliver dikteret fra ledelsen, de har retten til at fordele arbejdet. Teams bliver brudt op og nye dannet. Resten skal vi selv fordele. Hvordan går det hele op? Der bliver afholdt flere møder, hvor vi sidder med næsen i computeren og ser på muligheder. Der kommer forslag, fag bliver valgt til og fag bliver trukket tilbage igen.

Næste år

Vi afslutter snart dette skoleår, der er jo stadig 6 uger tilbage, og eleverne kan stadig nå at lære meget. Men så begynder hovedet at rumle med næste års planlægning. Juhue 4. klasserne kan helt gratis få Micro Bit. Hold da op en gave. Der skal programmeres, og N/T skal arbejde sammen med H/D, og så kan der skrives historier i dansk og så og så……  Juhue emnet i Madkamp er ”Brug Knolden”. Vi skal arbejde med kartofler. Kartoffelmarkerne og KMC ligger lige udenfor døren, og det giver super muligheder for et samarbejde og så skal vi, og så skal vi….

Solen skinner og der er kun 6 uger til ferien, det er svært at være i nuet.