Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Evaluering – når vi det?
Ja, helt ærligt, så når jeg det ikke altid.
Billede fra Emu© Troels Gannerup Christensen
Og det er en stadig udfordring at gå fra, ”Hvad skal vi lave i dag”, ”Hvad har I spist i dag” – til, hvordan har du ageret i køkkenet? Hvilke processer har du været igennem? Har du selv taget initiativ på en fornuftig måde, både med hensyn til madlavningen, har du smagt maden til? Har du hjulpet med en opvask, som ikke var din? Har du deltaget i fællesskabet? Har du været med til at udvikle idéer i dag?
Jeg har de bedste intensioner. Men ofte løber tiden fra mig. Jeg har skrevet det før, men med 20 – 23 meget forskellige børn ligger jeg som lærer vandret hvert sekund af timerne, og pludselig skal der ryddes op i en hulens fart.
Tid
Men vi ved jo godt alle sammen, at tid og ro til den stund, hvor der skal snakkes om dagens undervisning er en vigtig del af undervisningen. Først når eleverne får sat ord på deres egen læring, har de lært det.
Eleverne skal forså, at det er processen, vi evaluerer på og ikke kun, hvordan maden smager. Men det er selvfølgelig også en væsentlig faktor i madkundskab, om maden blev for sød, salt, sur, bitter eller kan vi gøre noget for umamismagen. Smagefemkanterne er et godt redskab til den evaluering. Det er så vigtigt, at eleverne kan forklare og sætte ord på, hvilke redskaber og metoder de har brugt.
Jeg får ofte eleverne til at tage billeder i løbet af undervisningen. De redigerer og får lavet en lille film. Så er problemet bare, at der også skal være tid til at se filmen.