Portræt af Christian Bunk Svane, faglig rådgiver madkundskabFoto: Tobias Nicolai for Folkeskolen

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Fagenes festival i Bella Centret torsdag den 14.marts.

Jeg var så heldig at være inviteret med til den første Fagenes festival i Bella Centret torsdag den 14.marts. En af de spændende debatter handlede om ”Den gode undervisning”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her debatterede repræsentanter for blandt andet lærerforeningen og KL. Især var jeg meget enig med Jeanett Sjøberg, formand for Undervisningsudvalget i DLF, da hun sagde, at lærerne/skolerne ikke ønskede flere nationaltest, men gerne ville bevare interne test. Vi har netop brug for en test, som direkte kan fortælle noget om eleven, og hvor man som lærer kan forberede en målrettet undervisning til eleverne.

Hvad skal testen bruges til

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Thomas Gyldal, formand for Børne-og Undervisningsudvalget i KL, var ikke helt enig med Jeanette Sjøberg. Han sagde, at han havde snakket med flere lærere, som var glade for national test. Men det er vigtigt at finde ud af, hvad vi egentlig skal bruge disse test til. For han var også bevidst om, at det ikke er godt for et barn at vide, det altid bliver placeret blandt de 10% dårligste.

Vedrørende trivselsmåling påpegede Jeanette Sjøberg også, at vi slet ikke har brug for nationale trivselsmålinger, som lærerne ikke kan komme ind og læse. Det skal være de trivselsmålinger, som lærerne selv foretager, der skal bruges. Igen kan jeg kun være enig. På den årgang jeg er tilknyttet, har vi allerede taget to i dette skoleår.

Klassetrivsel

For flere år siden tog jeg en klassetrivsel, og en af eleverne følte sig helt alene. Hun var forholdsvis ny i klassen, og umiddelbart så det ud til, at pigen trives, men trivselsmålingen sagde noget andet. Efter trivselsmålingen kontaktede jeg forældrene, hvor vi sammen fik et AKT-forløb til hende, og forældrene gav et ekstra input på lektielæsningen. Eleven steg fagligt, og det betød sammen med AKT samtalerne, at hendes trivsel blev bedre og bedre. Eleven stor trivedes i udskolingen og afsluttede folkeskolen med et godt resultat. Et eksempel på, at hvis vi ikke kan få adgang til trivselsundersøgelserne, tjener de jo kun et formål. At slå hinanden oveni hovedet.

Powered by Labrador CMS