Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Fastelavn er mit navn.
Et par gange står den på fastelavnsboller i madkundskabslokalet. For selvom vi slet ikke holder fast i fasten her 40 dage før påske, og fastelavnsboller også har været under forandring gennem historien, skal vi helt sikkert lave fastelavnsboller.
Der er ”gammeldags” boller lavet med en fed gærdej, de meget luftige vandbakkelses boller og så er jeg dette år flere gange stødt på den svenske fastelavnsbolle Semlor – det skal vi prøve.
Vi skal videre
Eleverne var glade og syntes det var dejligt at komme videre nu, hvor madkamp er sendt videre. Eleverne var mætte af opgaver og den ret de havde valgt, lavede de tre gange og smagte til, det var nok for dem, så begynder det at blive kedeligt. Men da jeg spurgte eleverne hvad der havde været godt, var der flere, der fremhævede, at de bare troede en kartoffel var en kartoffel, så det havde været spændene at arbejde med de forskellige sorter at kartofler og lære, hvilke der kunne bruges til mos og hvilke der skulle bruges til fritter.
Fastelavnsboller.
Jeg fandt opskrifter og fremgangsmåder på Gocook. Eleverne kan helt selv lave en gærdej nu. Det er dejligt at stå stille og lidt på afstand, og observere, hvor selvstændige mange af eleverne er blevet i løbet af lidt over ½ år. Det giver tid til de få, der stadig er usikre, de får ekstra opmærksomhed og det lille skub, der skal til, før de også kan selv.
Eleverne kunne vælge deres eget fyld, som de selvfølgelig lavede helt fra bunden. De kunne vælge, at lave deres egen hindbærmarmelade, æblemos, gul kagecreme eller marcipan remonce.
To grupper lavede gul kagecreme og to grupper valgte hindbærmarmelade. Og der blev guffet fastelavnsboller.
Glædelig fastelavn til jer alle.