Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Folkeskoleudspil og justeringer

Jeg følger selvfølgelig med i regerings udspil om folkeskolen. Både statsministeren og undervisningsministeren siger, det ikke er ændringer regeringen kommer med, men justeringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mig kan udspillet og justeringerne komme fra regeringen, fra kommunen eller ledelsen på skolen, jeg kan stort set ikke følge med alligevel. Der er besparelser på skolen, i kommunen og i staten, jeg har ikke længere tjek på, hvordan det hænger sammen, men hver gang går det ud over elevernes læring. På den skole, hvor jeg underviser, er der sket justeringer hver år siden skolereformen.

Lektionslængen er ændret fra 45 minutter til først 20 minutter, så til 30 minutter og nu tilbage igen til 45 minutter. Frikvartslængden er ændret hver år. I år har eleverne 25 minutters mere frikvarter hver dag, end de havde sidste år. Det er også en måde at spare på. Tre 9. klasser er slået sammen til to med dele hold i nogle fag. Lærerne og pædagogerne har ikke timer i de små klasser på samme tid mere. Og der er skåret ned på antallet af lærere.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Justeringer i madkundskab og den understøttende undervisning.

Udspillet fra ministeren er, at der skal skæres i den understøttende undervisning, og jeg kan forstå, at den er blevet brugt på mange forskellige måder på skolerne.

Jeg havde det første år mindre tid i skolekøkkenet end før skolereformen. De sidste to år har jeg været super privilegeret.

Jeg var så heldig at jeg til mine madkundskabstimer fik en del af den understøttende undervisning. Det gav i et par år, men på to forskellige måder, tid til opskriftgennemgang og teori. Tid til både at lave mad, hyggelig spisestund og oprydning.

I år er lektionerne blevet 45 minutter igen, og jeg tilbage ved udgangspunktet.

Og hvor den understøttende undervisning er blevet af, ved jeg ikke.