Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Fordybelse og fornøjelse

I øjeblikket har jeg udover mine almindelige madkundskabstimer også fordybelsesdage i madkundskab, hvor vi har hele fredage med undervisning fra 8.00 til 13.45.  Jeg kan virkelig godt lide fordybelsesdagene. Vi kan nå så meget mere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den ene klasse er der 5 piger og 15 drenge.  Over halvdelen af eleverne har tilknytning til andre kulturer. Flere af eleverne hjælper rigtig meget hjemme og vil også gerne hjælpe i madkundskabstimerne. Nogle få hjælper ekstra til. Andre vil gerne hjælpe med at lave det sjove og spise maden, men glemmer fællesskabet ved oprydning. Nogle få deltager så lidt som muligt, og på mystiske vis forsvinder nogle af dem ud af lokalet, når der skal ryddes op.

Samarbejde med forældrene

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Men i dag fik vi løst den opgave som forældrerådet havde givet os. Vi skulle lave noget til deres julekomsammen. Valget faldt på pandekager med 40% kartoffelmel i. Pandekagerne blev rigtig gode og sprøde og er nemme at rulle.

Derudover lavede vi en oksekøds-grønsags-sovs, som blev rullet inden i pandekagerne. Det var første gang, vi arbejdede med oksekød i dette skoleår.

Der skulle laves pandekager til 50 mennesker, så det var en stor opgave.

Et par drenge ville hverken lave oksekød eller pandekager. De bagte kartoffelboller i stedet. Bollerne blev virkelig gode. Men det var en tidsmæssig udfordring, for når kartofler først skal skrælles, koges, moses og køles lidt ned, før det kan kommes i dejen, så kan det at lave en dej til boller nemt tage en time.

Resten af oksekødet blev brugt til en ”kartoffellagsagne”.

Vi nåede også at varme og servere æbleskiver til alle de andre elevere på torvet.

En lang god dag med udfordringer og glæder som lærerjobbet er.