Portræt af Christian Bunk Svane, faglig rådgiver madkundskabFoto: Tobias Nicolai for Folkeskolen

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Lærerkursus i Madkamp.

Jeg var på det mest fantastiske lærerkursus i går. Jeg var i Odense hos underviser Majbritt Pless på lærerkursus i årets tema i madkamp Krig i køkkenet. Det historiske perspektiv skal ses i lyset af at det i år er 100 året for Sønderjyllands Genforening og 75 år siden 2. Verdenskrig sluttede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Småkager med revet rugbrød og topping af stegte æbler, løg og tørret kød. 

Det hele var planlagt før Corona, og det er jo bare endnu mere sjovt, at man en gang imellem kan planlægge én ting, og når det så skal virkeliggøres, er der kommet et lag mere på helt uden for nummer. For selvom Corona ikke er en krig i almindelig forståelse, opstod der rundt om i Danmark fx en surdejsbagebølge og mere madlavning hjemme.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Motivation – samarbejde - kreativitet

Vi fik et fantastisk oplæg af museumsinspektør Bettina Buhl. Det er altid motiverende at høre eller se på faglig indikerede mennesker, der kan deres fag. Den time løb af sted.

Undervisningsmaterialet bygger selvfølgelig på fællesmål. Eleverne skal være innovative, de skal udvikle noget nyt i fællesskab. Eleverne skal arbejder undersøgende og eksperimenterende. Eleverne skal være aktive, medbestemmende og havde indflydelse på egen læring.

Alt dette lærer eleverne i tre-trins-raketten. Det begynder med et grundforløb med en næsten færdig opskrift på pickles.  Et uddybende forløb, hvor eleverne ud fra en grundopskrift på småkager skal blive enige om, hvilken historie deres småkage skal have. Til det meget eksperimenterende forløb om fremtidens frikadeller.  

Som lærer skal vi nu stille en masse hv-spørgsmål til eleverne, og så skal vi lærer den svære kunst at proppe hænderne dybt ned i forklædelommerne. Når der eksperimenteres, sker der en gang imellem uheld, og der skal vi huske, at hvor der handles, der spilles. Det er vores fejl, vi lærer af, og kan arbejde videre ud fra.

Tre workshops.

Som deltagere i kurset skulle vi gennem de samme tre forløb som eleverne. Jeg kom til at arbejde sammen med Helle og Susanne, som jeg aldrig har mødt før, men det er sjovt, motiverende og giver energi, når man møder nye samarbejdskollegaer, hvor de mål som er opstillet for dagen, faget og materialet bliver opfyldt. Ping pong, så var vi i gang, og den ene idé tog den næste. Vi var stolte og glade, da vi havde lavet vores gode og temmelig alternative småkager. Vegetarfrikadellerne blev også gode.

Da der var 6 grupper, smagte vi 6 forskellige småkager og 6 forskellige frikadeller. Chokoladen, der var til kaffen, blev stort set ikke rørt. Vi var mætte både i maverne og i hovedet, da vi tog hjem.

Powered by Labrador CMS