Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Når det hele går i fisk – teori og praktik

Her er lidt til inspiration. I tre undervisning gange har 6. klasserne arbejdet med fisk.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. Undervisningsgang.

Ud fra Gocook 100% bogen til madkundskab lavede jeg en række spørgsmål, hvor eleverne skulle svare på f.eks. forskellige typer af fisk, hygiejne, bæredygtighed. De skulle finde fisk og viden enten i bogen eller på nettet og printe, klippe, klistre på en planche. Egentlig synes jeg plancher er lidt gammeldags og kedelige, men lige til dette emne og denne fremlæggelse var det godt. De havde kun én gang til det, men det kunne nemt være tilrettelagt med to teori gange, hvor eleverne var kommet mere i dybden med emnet.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

2. Undervisningsgang.

Eleverne skulle i grupper finde en opskrift med frisk ørred. Jeg ville gerne have dem til at læse flere opskrifter igennem og derefter vælge og sætte det sammen, som de bedst kan lide og ud fra den viden, de har om smag og struktur. Det er stadig meget svært for dem. Men de gør et godt forsøg.

De skulle halvere opskriften, printe den ud, og jeg skulle godkende den. De skulle bl.a. huske tilbehør.

Når eleverne var færdige med deres opskrift, skulle de gå i køkkenet og lave 100% min egen makrelsalat. Jeg havde købt røgede makrel, og de fulgte oplægget i Gocook bogen. Det kom der en masse fine pindemadder ud af.

3. Undervisningsgang.

Jeg fik helt friske ørreder fra et dambrug. Eleverne skulle selv gøre fisken ren. Vi så på øjenlinser, hjerte og det lag fedt, der ligger i bugen, fordi fisk, der lever i et dambrug, ikke får motion nok – det er jo tankevækkende.

Derefter tilberedte grupperne deres egen ret, som blev præsenteret for resten af klassen og alle fik lov til at smage og kommentere.

Og det var ikke så ringe endda