Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Når internettet går ned.

To gange i dette skoleår, har vi pludselig haft totalt nedbrud på internettet på vores skole. Jeg tror, der var en, der havde gravet et kabel over et eller andet sted i byen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

(Foto: Steffen Ortmann/Scanpix 2012)

Det giver problemer med planlægningen. Stort set al vores undervisning er net baseret. På vores skole er det Clio-net undervisning, der bliver brugt. Men også nogle læsebøger, frilæsningsbøger og matematikundervisning er på nettet.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Så skal der tænkes hurtigt

Men uden net får vi alle en udfordring. Den planlægning, som ligger klar, skal meget hurtig tænkes om. Ligger der noget i et skab som er printet ud og som kan bruges – uden internet er der jo heller ikke printe muligheder. Er der alle materialer til et forsøg, som kan laves i stedet.

Pludselig er stemningen og niveauet på skolen helt anderledes. Eleverne sidder stadig rundt på torvet i små grupper og arbejder, men nu med papir og blyant. Der bliver produceret selvkomponerede og håndskrevne opgaver og løsninger. Der er en anden kontakt, når computeren ikke stå ved siden af.

Den ene gang uden net, var heldigvis en onsdag, hvor jeg har håndværk og design, så vi var i sløjdlokalet hele dagen. Ingen problemer.

Anden gang var selvfølgelig den dag, jeg skulle lave teori om fisk. Første tænkte jeg, det var heldigt, jeg havde mit oplæg på proceslinjen, så kunne jeg sætte projektoren til, og eleverne kunne stadig løse opgaven. Indtil jeg så kom i tanke om, at eleverne jo netop ikke kunne komme på nettet, søge og dermed svare på spørgsmålene.

Den dag fik vi pandekager med is.  Eleverne var meget tilfredse.