Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Nødundervisning i de kreative fag

I disse dage, ser vi, hvor forskelligt vi griber nødundervisningen an.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal der være det normale skoleskema, med alle fag, ligesom vi plejer? Skal der være ugeopgaver? Skal der lægges opgaver ud til eleverne hver dag, og hvilke? Slaveopgaver eller nye kreative opgaver? Skal vi holde os til dansk, matematik og sprogfag? Skal vi være on-line med eleverne hver dag, eller én gang om ugen? Hvor tit skal vi ringe eller sms-se til forældrene? Skal vi cykle rundt til eleverne og vinke til dem, eller køre rundt i bilen med et skilt, hvor der står: ”Jeg savner dig”, for at bevare relationen.

Heldigvis har vi metodefrihed i folkeskolen. Det, der er rigtigt for den ene, er helt forkert for den anden.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Jeg har tre ting, som jeg gerne vil have, mine elevere laver i madkundskab, natur og teknologi og håndværk og design:

De skal lave noget mad, bager brød eller kager. Efter mit første on-line møde med eleverne kan jeg høre, at det gør de fleste. Nogle har fået en fast maddag, der er blevet bagt pølsehorn, kogt jordbærgrød og lavet snobrød, bagt cookies og lavet mad med Micki på Goccok, mange hygger sig med mor eller far i køkkenet.

De skal komme ud gerne i naturen. Ud kommer de alle. Der bliver hoppet i trampolin, cyklet, øvet med fodbolden eller reddet dobbelt så meget som vanlig. Flere af dem går tur hver dag enten sammen med forældrene eller de bedsteforældre, som har modet til at være udenfor sammen med børnebørnene.

De skal bruge deres hænder og være kreative. Det er den mindste gruppe. En af pigerne folder balloner af papir som bliver brugt til lamper. En anden pige har bygget fuglehotel sammen med sin far. Hotellet hænger nu på legehuset, mens bygherrerne spændt venter på logerende. Drengene bruger deres hænder, når de spiller på deres computer, men det tæller ikke helt i min verden.

Nødundervisning i de tre fag bliver kun nødundervisning. Det er samspillet, erfaringsudvekslingen, hjælpsomheden og de gode idéer, der giver undervisning og læring. Vi kan give eleverne små overskuelige opgaver og være glade, hvis de i øjeblikket har overskuet til at være med.