Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Ny værdi til de kreative fag

De praktisk-musiske fag bliver obligatoriske valgfag i udskolingen med mulighed for prøve

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endelig skete det, de faglige organisationer har kæmpet for i mange år. De praktisk/musiske fag SKAL være valgfag i 7. og 8. klasse. Der skal kunne vælges mellem Håndværk og design, billedkunst, musik og madkundskab, og fagene skal være toårige. Kommunerne må så selv bestemme, om det skal være prøvefag.

Underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, ville helst, at alle elever skulle have Håndværk og design, og så skulle det gøres til et prøvefag for at give faget mere prestige.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Jeg må sige som underviser, at jeg er glad for der er mulighed for, at eleverne kan vælge mellem de fire fag.

Der er stor jubel i de faglige organisationer, men der er også men’er.  

Jeg har lige været på Håndværk og design sommerstævne i Haldum-Hinnerup skole. Her gik noget af snakken om:

  • Er der fagligt personale nok.
    • Mange af de ”gamle” sløjd og håndarbejdslærere har været på opkvalificeringskurser, men der er stadig steder, hvor kommunerne ikke har givet mulighed for efteruddannelser.
    • Det samme kommer til at gælde for de andre tre fag.
  • Madkundskab, billedkunst, musik og madkundskab har i mange år hørt til i indskolingen og på mellemtrinnet. Det giver skematekniske udfordringer, når lærere skal være lånelærere i udskolingen.
  • Økonomi er en kæmpe udfordring. De her fag koster penge til materialer og værktøj – mange penge.
  • Lokale problemer.
    • På Haldum-Hinnerup var der meget store lokaler, men andre steder - også på nye skoler - er lokalerne alt for små.
    • På gamle skoler ligger lokalerne ofte langt fra hinanden.
    • Derudover er lokalerne er allerede i brug til eleverne på mellemtrinnet.

Det er udfordringer, som skal lykkes på den bedste måde med eller uden prøve.