Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Samarbejdets røde tråd.

Så er fagfordelingen ved at være på plads. For første gang i mange år, skal jeg arbejde sammen med kollegaer i madkundskab, og det glæder jeg mig meget til.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da 5. klasserne til næste skoleår skal havde madkundskab i to lektioner, har vores ledelse besluttet, at eleverne skal have 4 lektioner ad gangen og dermed kun det halve år. Det er jeg meget glad for, da det jo er helt umuligt at bage boller, lave mad, spise og rydde op igen på to lektioner. Nu bliver der plads til teori og praktiske opgaver i den forbindelse.

Jeg skal have tre 5. klasser og en 6. klasse. Den anden 6. klasse og de to valghold i 7. klasserne bliver varetaget af tre andre lærere. Det bliver dejligt at udvikle undervisning sammen.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Valgholdene bliver 6 lektioner 10 gange i løbet af skoleåret. For at få lokalekabalen til at gå op, har de to lærere valgt at dele dagen op, så det ene hold laver mad, mens det andet har teori og derefter bytte.

Den røde tråd.

Når madkundskab sammen med de andre praktisk-musiske fag bliver prøvefag bliver det vigtigt, at vi får lavet en rød tråd gennem vores undervisning i hele forløbet. At vi ser på mål sammen, at den læring, som vi gerne vil med faget/fagene, kan ses i vores undervisning. At eleverne får en rigtig god faglig grund både på det teoretiske og praktiske. At der, ligesom i andre fag, bliver brugt de fagudtryk, som hører madkundskab til. Det bliver der nu rig lejlighed til at samarbejde om. Jeg tror, det bliver godt.