Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Samarbejdets røde tråd.
Så er fagfordelingen ved at være på plads. For første gang i mange år, skal jeg arbejde sammen med kollegaer i madkundskab, og det glæder jeg mig meget til.
Da 5. klasserne til næste skoleår skal havde madkundskab i to lektioner, har vores ledelse besluttet, at eleverne skal have 4 lektioner ad gangen og dermed kun det halve år. Det er jeg meget glad for, da det jo er helt umuligt at bage boller, lave mad, spise og rydde op igen på to lektioner. Nu bliver der plads til teori og praktiske opgaver i den forbindelse.
Jeg skal have tre 5. klasser og en 6. klasse. Den anden 6. klasse og de to valghold i 7. klasserne bliver varetaget af tre andre lærere. Det bliver dejligt at udvikle undervisning sammen.
Valgholdene bliver 6 lektioner 10 gange i løbet af skoleåret. For at få lokalekabalen til at gå op, har de to lærere valgt at dele dagen op, så det ene hold laver mad, mens det andet har teori og derefter bytte.
Den røde tråd.
Når madkundskab sammen med de andre praktisk-musiske fag bliver prøvefag bliver det vigtigt, at vi får lavet en rød tråd gennem vores undervisning i hele forløbet. At vi ser på mål sammen, at den læring, som vi gerne vil med faget/fagene, kan ses i vores undervisning. At eleverne får en rigtig god faglig grund både på det teoretiske og praktiske. At der, ligesom i andre fag, bliver brugt de fagudtryk, som hører madkundskab til. Det bliver der nu rig lejlighed til at samarbejde om. Jeg tror, det bliver godt.