Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Skal vi spille i madkundskab?
Ifølge Annemarie Olsen, lektor på Institut for fødevarer på Københavns Universitet så skal eleverne til at spille for at give madmod og viden
Annemarie Olsen har set på 43 meget forskellige spil fra hele verden. Spillene er designet til at ændre spiseadfærd, give madmod eller viden om sundhed og ernæring. Nogle af de spil, der er set på, er reklamebaseret, og mærkelig nok er de spil, der for eksempel reklamerer for chokoladekiks meget effektive, hvis man vil have børn til at spise chokoladekiks.
Både børn og voksne skal præsenteres for eller smage på en fødevare 8 – 15 gange, før maden bliver accepteret, og det kan spil evt. være med til. Ligesom alt andet, vi skal lære, bliver det bare meget sjovere, hvis vi kan bevare den legende, nysgerrige og undersøgende tilgang til opgaven.
Her kan du høre lidt mere om Annemarie Olsens forskningsprojekt.
https://www.dr.dk/radio/p1/kulturen-pa-p1/kulturen-pa-p1-2020-02-03
”Smagsriget”
I forlængende af forskningsprojektet har Sigrid Skouw Nielsen og Anja Suldrup Rasmussen i samarbejde med Annemarie Olsen og "Smag for livet" udviklet spillet ”Smagsriget”
På kongeslottet i ”Smagsriget” skal der holdes fest. Spillerne skal hjælpe kokken med at samle grønt og frugt til kreative retter til det festmåltid, der skal laves.
Ved at følge linket kommer du ind på ”Smag for livet”´s hjemmeside. Der kan du downloade og udskrive spilleplade, kort og spillevejledning. Når først plade, kort og regler er klar, skal der findes hemmelige frugter og grøntsager i køkkenet eller på en indkøbstur.
https://smagforlivet.dk/materialer/spil-jer-til-mere-mod-p%C3%A5-gr%C3%B8nt-med-spillet-om-smagsriget
Det skal prøves, måske kan spillet bruges til en vikargang.