Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Stor forskel på forberedelse.
Påskeferie er vidunderligt, uanset om man er troende eller ej. Det er familietid, madlavningstid, havetid og så lidt forberedelsestid. Solen skinner og varmer – det kan næsten ikke blive nedre.
Fredag før påske havde jeg forberedelsesdag. Jeg fik planlagt både noget teoretisk og praktisk til madkundskab om fisk. Men mangler lige at få kontakt til Dambruget, hvor vi skal købe friske ørreder. Skrive ud til forældrene og spørge, om der er én af dem, der kommer næsten lige forbi på vej til skolen, og som så vil være venlig at hente. At skrive ugeplaner – så eleverne er godt forberedt på, at de skal have madpakke med til madkundskab et par gange.
På indkøbstur til mine gæster kom jeg forbi en ”fritgående” Herregårdskylling til 55 kroner. Den kom med i kurven og i fryseren. Nu har jeg to og mangler derfor kun 6 stk., så kan vi lave emnet, ”Tre gange madkundskab én kylling”.
Arrangere og samle sammen
Jeg fik også i N/T-faget arrangeret, at der kommer en ekspert på besøg. Eksperten vil fortælle om vindmøller. Der var lidt mail-skriveri hen over de første dage af min påskeferie. Jeg skulle derfor lave min planlægning om, så vi i forbindelse med eksperten selvfølgelig har et emne om vindmøller. Jeg fandt frem til et sjovt eksperiment. Men nu mangler jeg bambusstokke, skruer i den rigtige størrelse, noget el-rør og nogle skumfirkanter = 2 stk. knæpuder og noget fiskesnøre. Nyt forælderbrev med efterlysning efter bambusstokke.
I forbindelse med ombygning af hus hos min datter og svigersøn, var der mange rester af fyrretræ fra deres nye loft. Det kom ud i min bil og har påsken over ligget i min trailer. Efter påske kommer træet igen i bilen og med på skolen. Det kan bruges til et eller andet i Håndværk og design.