Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Teori i madkundskab – kan man godt bruge så lang tid på det??

Det spørgsmål blev jeg mødt med fra en af mine kollegaer, da jeg har valgt, at der et par gange ikke skal laves mad i madkundskabstimerne. Der vil blive teorigennemgang i forbindelse med Gocook og igen i forbindelse med Madkamp. Det spørgsmål blev jeg noget overrasket over.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billede fra Gocooks hjemmeside.

Jeg vælger næsten altid at lave mad, men madkundskab indeholder så meget teori, fagsprog og kemi, at det på ingen måde kan lade sig gøre kommes rundt om det hele i et skolekøkken med over 20 børn.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Nogle gange skal der læses

I stedet har jeg valgt, at det materiale, der følger med både til Gocook og madkamp gennemgås. Der er meget læsestof, mange små film og meget fagsprog. Der er rigtig meget, der kan snakkes om, som er fagligt til madkundskab. Alle de måder, græskar og kartofler kan tilberedes på stegt, kogt, mos, tørret, friture og bagt.

Men når der arbejdes med grøntsager, er der i sagens natur også masser af biologi. Oprindelse og dyrkning. Masser af sorteringsmuligheder hvilken familie og sort. Er det grøntsager eller frugt, bær eller nød.

Sjovere at lave mad

Men midt i teorierne sagde en af eleverne: ”Det er meget sjovere at lave mad”. Det kan jeg på mange måder give ham ret i. Jeg er også et praktisk/ hands on menneske, men nogle gange er det bare det nemmeste og nødvendigt med teoretisk viden i samlet flok.

Også planlægning til den næste undervisningsgang med uddelegering af opskrifter og opgaver til eleverne er nemmest i klassen. Så er eleverne forberedt til næste gang, de ved præcis, hvad de skal lave. Jeg håber på en masse smagsprøver og græskar tilberedt på mange forskellige måder.