Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Tøm køleskabet.

Det her er en historie om held i uheld. Om hvordan koks i indkøbs proceduren kan medføre innovative, skabende og klimavenlige stunder i skolekøkkenet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da varerne til det planlagte forløb udeblev, skulle der lige pludseligt tænkes hurtigt. ”Okay”, sagde jeg til eleverne, ”Det her bliver en anderledes omgang. I skal tømme køleskabene, tænke jer om, og så må I lave mad, af det, I finder”.

Lidt af hvert

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Miraklet skete. Der var fantastisk stemning, familiegrupperne delte sig og begyndte at finde på. Forslag blev skrevet på tavlen og råvarer fundet frem.  De fik besked på kun at lave halv portion. Og vupti var de alle i gang.

Der blev lavet 2x boller, to tomatsupper, kogt pastaskruer til, en kartoffelporresuppe, en lille portion tzatziki med lidt gnavegrønt til, lavet én portion citronfromage, bagt to chokoladekager, en kage med æbler i, små kanelsnegle og blåbærsnitter.

Så blev der disket op med et stort ta-selv-bord. Maden blev præsenteret. Alle tog lidt af det hele og huskede på, at der skal være til alle.

Frivillig overtid

Da der var et kvarter tilbage, sad eleverne stadig og spiste, og de ville gerne spise færdig og blive lidt længere. Timen endte med at blive 20 minutter længere.

En god dag i skolekøkkenet og stor ros til alle eleverne for den gode stemning. For bare at gå i gang. For at tilberede dejlig mad. For at anrette pænt. For at tænke på andre, da de tog af maden. Og, ikke mindst, for at blive og hjælpe med oprydning.