Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Tørsvømning - madkundskab uden tid og penge.

Jeg bliver fortvivlet, når jeg læser opslag i forskellige madkundskabsgrupper på FB.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange, der kun har 2 lektioner = 90 minutter til madkundskab. Jeg forstår slet ikke, hvordan man kan finde på at lave et skema med kun to lektioner. Det er for mig skrivebordsarbejde af ledere/skemaplanlæggere, der aldrig har arbejdet med en klasse i et skolekøkken. Det er jo fuldstændigt umuligt at bage et brød – som er billigt og meget fornuftigt at kunne – der er ikke tid til at eleverne finder ingredienser frem, ælter og for brød den meget vigtige hævetid, så skal der spises og ryddes op. Det bliver jag med jag på.

Forskellige muligheder

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Der er andre muligheder. Tre lektioner i ¾ år, fire lektioner i ½ år eller syv lektioner ti gange. Jeg har i mange år, haft tre lektioner hele året med 6. klasserne. Nu har jeg fire lektioner ½ år både med 5. og 6. klasserne. Det giver meget forskellige planlægninger. Med kun ½ år, er der kun ca. 16 gange, hvor vi laver mad. Men jeg fylder den ene time ud med teori. Mine valgholdskollegaer i overbygningen har syv lektioner, og så skal der rigtig mange aktiviteter til, så det syntes de er lige i overkanten.  Der er to valghold med 27 på hvert hold, hvor det ene hold er på vores egen skole, med et køkken, der er beregnet til 16. Det andet hold er gæster på den anden skole i byen.  

Ingen penge til mad

Der er skoler, der skal spare så meget, at der ikke er penge til indkøb af råvarer. Men madkundskab både for grundhold og valghold skal indeholde både teori og praksis om vores mad. Undervisningsministeriet har valgt, at de praktisk-musiske fag skal have et løft, men så skal skolerne løfte den opgave, de har fået og finde de midler, det koster.