Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Velkommen til madkundskab - et fag i rivende udvikling.

For 3 år siden var jeg læreren, der havde de to 6. klasser til madkundskab i tre lektioner om ugen. Og det var det.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste år blev det indført, at 5. årgang også skulle have madkundskab. Det skete på samme tid som 7.klasserne begyndte på valghold med afsluttende prøve efter 8. klasse. Så på to år er vi på min skole gået fra 2 klasser til 9 klasser + et livsdueligt hold af store specialbørn, der har madkundskab. Der er nu så stor belægning på lokalet, at to valghold låner køkkenet på naboskolen.

Sjovt men travlt.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Madkundskab kan være et rigtig sjovt fag. Mange af eleverne kan virkelig godt lide faget. Men der er også udfordringer. Med alle besparelserne er vi altid én klasse og én lærer. Med 25 børn i køkkenet er der travlt. Alle børn skal være i aktivitet. Der er meget, der skal holdes øje med. Er der noget der koger for meget eller for lidt? Er der kommet låg på gryden? Holder eleverne skræl og rengjorte madvarer hver for sig?

Og så er der desværre de få, der ikke gider. I sidste uge var der to drenge, som smed med sukker i det tredje køkken, mens jeg stod i det første.

Den røde tråd i fag og lokale

Vi er nu 6 lærere, som skal arbejde sammen. Vi skal forsøge at lave den røde tråd i faget, så vi er enige om, hvad der skal læres på de forskellige klassetrin og dermed gøre eleverne klar til prøven.

En lærer står for koordinering af indkøb. Her er det vigtigt, at vi alle har tjek på, hvad vi har bestilt og ikke tager mere, end vi skal. Der skal være madvarer til alle hold.  

Med mange klasser og mange lærere i faglokalerne, er det yderst vigtigt at alle tager ansvar. Det kan blive virkeligt godt, eller det kan ende i kaos. Ofte siger man jo, at når alle har ansvar, er der ingen, der tager ansvar. Men i faglokalerne er det bare så vigtig, at alle virkelig tager ansvar. I køkkenet drejer det sig om rengøring, og derfor er hygiejne, som er en af hjørnestenene i madkundskab, vigtig. Og optælling af alle køkkenredskaberne er bare nemmere, hvis alle ved, hvor skåle, knive og rivejern er.