Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Verdensmål og madkundskab og squash
Lige efter sommerferien gik jeg i gang med Verdensmål og madkundskab i mine tre 6. klasser. Jeg fulgte lærervejledningen, PowerPoint og kogebogen.
Jeg underviser i et område, hvor der er i alle klasser er en eller flere, som er berøring med kartoffeldyrkning eller anden form for landbrug. Hvor markerne fra Danmarks største frilandsgartneri med grøntsager over jorden + løg er synlige, når man kører ind i byen. Hvor grundvandet er så rent, at det bliver solgt på flasker, selv om det er det samme vand, der kommer ud af vandhanerne.
Det gør, at jeg overvejer alle mine ord. Når jeg skal rundt om bæredygtighedens tre elementer: Det miljømæssige, det sociale og det økonomiske skal jeg informere om, ikke indoktrinere. Der kommer virkelig mange gode snakke ud af det. Der er børn, der tager hjem og diskutere videre med en onkel, der har en gård. Er det nu rigtigt, det hun siger! Dagen efter får jeg et lille referat af den samtale. Det er hyggeligt og giver en god relation.
Fik tilbudt squash.
Efter tre gange, hvor vi fulgte lærervejledningen, fik jeg tilbudt store squash fra en kollega og en forælder. Det kunne jeg slet ikke sige nej til. For det var jo virkelig CO2 neutralt, gratis og sundt.
Jeg søgte opskrifter med squash på nettet og brugte 13 opskrifter over to gange. Vi bagte squashboller, squashkage, grillede squash, lavede squashsuppe, squash spaghetti til en kødsovs med squash i, squashfrikadeller, squashpandekager, squashmarmelade, pasta med squash og tomater.
Eleverne kom gennem mange forskellige teknikker og redskaber.
Jeg skrev navnene på opskrifterne op på tavlen og eleverne valgte, hvilken ret de ville lave. Det blev to virkelig gode gange. Både børn og jeg gik efterfølgende hjem og lavede aftensmad med squash.