Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Vil du være én af pilotklasserne til Verdensmål 12 i madkundskab?
Nu har jeg igen læst bogen om Verdensmål 12 om ansvarlig produktion og forbrug, som lærer, lektor og madanmelder, Helle Brønnum Carlsen har skrevet til madkundskab i folkeskolen. Bogen sætter fokus på den bæredygtige mad og fødevarer, og er overskuelig, med masser af baggrundsviden, opgaver og holdninger.
Bogen danner grundlag for et pilotforløb, Madkundskabsforeningen og Danmarks Lærerforeningen med støtte fra Sparnord fonden ruller ud over de danske skoler i disse dage. Her er der en enestående mulighed for at deltage i et spændende undervisningsforløb med både faglige og tværfaglige vinkler. Og det hele er planlagt, timet og tilrettelagt.
Det, jeg især godt kan lide ved bogen er, at der er løsnings muligheder. Jeg bliver grebet af, at vi alle kan gøre en lille smule for klimaet, for vores økonomi og for at få god mad på bordet ved hjælp af opskrifter og fremgangsmåder på, hvordan vi redder maden. Men, at det også kræver viden om smag, teknikker og råvarer at lave god mad. Det hele kommer ikke på én gang, men med øvelse og god undervisning.
"Vi er nødt til at handle"
Emnet kan være svært, men med fælles hjælp så går det.
Bogen vil give 7. og 8. klasserne en stor baggrundsviden om bæredygtighed på flere niveauer og nye vinkler. De teoretiske beskrivelser i bogen sammen med opgaverne og plancherne lægger op til mange gode snakke om, hvor er du/jeg/ vi i forhold til emnet?
Bogen og Helle lægger op til tværfaglige forløb i madkundskab, samfundsfag, naturfag, dansk og jeg kan også se matematik ind i det (der må være mange muligheder for tal og tabeller). Så udover madkundskab er bogen oplagt til en temauge.
Jeg kunne også forestille mig at eleverne kunne bruge noget af materialet til projektopgaven i niende klasse. Jeg kan lige forestille mig en fremlæggende med smagsprøver på restemad/too good to go retter sammen med teori.
Jeg tænker, bogen kan bruges som lærerviden og gode snakke/undervisning i 5-6 klasserne ud fra overskrifterne og plancherne. Jeg tror, det er for meget og for svær læsning for de fleste på mellemtrinnet, men der sidder jo altid nogle enkelte eleverer, der kan læse alt og gerne vil læse ekstra og fremlægge for resten af klassen. Og så er der genkendelighed og mere viden, når eleverne kommer i overbygningen.
Jeg glæder mig til, jeg skal prøve forløbet af, og tænker det kunne være sjovt at slutte det hele af med et entreprenantforløb, hvor eleverne tager rester med hjemmefra, laver mad og inviterer forældrene til aftensmad. Sikke en buffet det kunne blive.
Læs mere
https://www.folkeskolen.dk/871663/verdensmaal-12-ansvarlig-forbrug-og-produktion-og-madkundskab-i-6-7-og-8-klasse
Meld dig til: http://tiny.cc/Madkundskabogverdensmaal