Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Virtuel madkundskab – del 1

Vi tager fire uger mere i den virtuelle verden, og madkundskab er et godt afbræk i såvel ”normal” skolegang som i nødundervisning! Madkundskab har derfor sin berettigelse i nød- og fjernundervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ledere og kommuner tolker vidt forskelligt på nødundervisningskravene. Hvilke fag skal der undervises i, og hvilke skal der ikke? 

Reglerne er blevet justeret undervejs i takt med at fjern- og nødundervisningen er blevet forlænget. 

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Min søde chef, har spurgt om jeg vil undervise i madkundskab. Vi er aldrig nået til stadiet af en diskussion eller uenighed om undervisningen. Og derfor er jeg næsten også ligeglad med regler for nødundervisning. 

For jeg er madkundskabslærer! Det er det jeg er god til. Derfor vil jeg gøre alt, hvad jeg kan for at undervise i netop dette fag. Det er det jeg brænder for. Det er skolens bedste fag! Og så kan jeg og madkundskab, lige som alle praktisk-musiske fag, tilbyde et godt afbræk i undervisningen. Det, såvel i skolen uden Covid19 som i nødundervisning.  

En tid med omskiftelige omstændigheder…

Vi lærere har brugt en del tid på at finde os til rette i den virtuelle undervisning. Var det bare lige en kort influenzaperiode, eller var det kommet for at blive? Det blev… 

Det har været en tid i kaos med omskiftelige omstændigheder, hvor os lærere har skulle tilpasse os daglige og ugentlige meget omskiftelige tiltag, ofte uden logik og tanke for om det kan fungere i praksis. Jeg tæller ikke længere, hvor tit jeg er blevet mødt med, at jeg har skullet få noget til at fungere i praksis for dernæst at sidde flere aftenener og weekender og tilpasse igen og igen.  

Men i takt med at vi lærere altid finder en vej, og politikere og andet godtfolk giver os arbejdsro, synes jeg også, at der er kommet lidt mere ro på hverdagen. Der er kommet mere kontinuitet og arbejdsro til at få undervisningen til at fungere. 

Eller måske har jeg bare fundet min måde at få undervisningen og mit arbejdsliv til at fungere på?  

Smid endelig en kommentar, hvordan du oplever virtuel madkundskab i din kommune og på din skole!

To be continued…

Et blogindlæg må helst ikke indeholde mere en 350 ord, siger diverse guides. Så jeg runder af med en gammel læresætning: ”Hvis man er kritisk, skal man også være konstruktiv…”. Tror det kaldes konstruktiv kritik.

Så mit næste indlæg vil omhandle min måde at arbejde med virtuel madkundskab på i praksis. 

To be continued, monday…

Virtuelle hilsner 

Christian