Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Virtuel madkundskab – del 2

Madkundskab er et godt afbræk i såvel ”normal” skolegang som i nødundervisning!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nøj, hvor var det fedt at høre om alle de mange forskellige måder at lave virtuel madkundskab på (se:https://www.facebook.com/groups/667417693675228)!

I dette indlæg skriver jeg, hvordan jeg har arbejdet med virtuel madkundskab og kommer med mine råd på baggrund af erfaringer, fejl og feedback. 

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Der er mange måder at drive undervisning på. Metodefrihed er en dejlig ting. 

Mit ydmyge bud – how to do?

Jeg vil dele undervisningen op i fem faser. 

  1. Velkommen og fraværsnotering
  2. Teori
  3. En aktivitet
  4. Praksis/madlavning
  5. Evaluering og fremvisning - sammenflette teori og praksis. 

Jeg starter med en velkomst og skitserer dagens program. Herefter følger teori, som knytter sig til det, vi laver i praksis. Det lade sig være en tekst eller et lille oplæg af mig. Efter teorien følger som regel en lille aktivitet, hvor vi skal rundt i køkkenet, eller hvor eleverne forholder sig til teorien. Herefter følger madlavning. Og dog… Jeg har også haft undervisningsgange, hvor vi kun har arbejdet med teori/elevaktiviteter. Dagens arbejde afsluttes med evaluering af dagens arbejde.    

   

Fem hurtige i fokus

Her følger fem faktorer, som jeg finder vigtige i forberedelsen af virtuel madkundskab. 

Økonomi, sværhedsgrad, klasseledelse, tempo og spørg ind med humor. 

Kend den socioøkonomisk baggrund for byen/skolen og sikre dig opbakning til praksis madlavning – lav ikke for dyr mad, da hjemmene selv betaler. 

Du kan ikke redde sovsen virtuelt. Så lav let mad. Måske du er nødt til at springe i undervisningsplanen. Det er jeg, da nogle opgaver kræver min tilstedeværelse.

Alle er på lydløs, indtil jeg spørger. Markér med ræk-hånden-op-knappen på skærmen, ellers kan det virtuelle blive kaotisk. 

Arbejd langsom, da vi skal have alle med. Eleverne skal ikke panikke ved at komme bagefter. Vent i stedet på alle. ”Nu har I lige 5 minutter til at hakke jeres løg”.

Det virtuelle giver et samvær uden lige. Vi får set hinanden i en tid, hvor vi ikke ser mange. Jeg holder øje med eleverne, mens jeg laver min mad og spørger direkte og personligt ind til dem, hvordan det går med madlavningen. ”Hvorfor filan står du og tuder over at hakke løg, Mads?”. Jeg tror det er vigtigt at få fjollet og snakket med alle eleverne i disse virtuelle tider. 

Jeg oplever generelt en masse positiv feedback fra elever og forældre, og der er en fed stemning i det virtuelle madkundskabslokale. 

Jeg har vedhæftet en lille fil, som jeg har samlet til min guide og idebank. 

Smid endelig en kommentar, hvordan du oplever virtuel madkundskab på din skole!

Virtuelle hilsner 

Christian

Powered by Labrador CMS