Blog

3FM

Nej det er ikke endnu en skandaleramt organisation med høje rejseomkostninger, men lærernes nye arbejdsredskab Frivillige Forenklede Fælles Mål 3FM.

Publiceret Senest opdateret

Matematiklærerforeningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Matematiklærerforening var skeptisk. Vi har i to høringssvar givet udtryk for, at vi var bekymrede for om vores matematiske kompetencer måtte lade livet for det overordnede kompetencebegreb, som skulle være bærende i de nye forenklede mål.

Senest i januar skrev vi:

"Danmarks Matematiklærerforening anerkender, at der er behov for en forenkling af Fælles Mål med fokus på faglighed, differentiering og inklusion. Vi er dog betænkelige ved, at alle fag skal kunne rummes i en fælles skabelon. Vi vil anbefale, at OECDs kompetencebegreb ikke udelukker, at vi fortsat skal arbejde med de otte matematiske kompetencer.

Vi er klar over, at der netop nu pågår et stykke arbejde, der prøver at tage højde for vores forbehold fra september. Vi er dog stadig skeptiske og ser frem til, at bekendtgørelsen vedrørende de fælles mål sendes i høring.

Vi er glade for, at børnehaveklassen får et kompetenceområde, der hedder matematisk opmærksomhed. Vi vil glæde os til at fortsætte foreningens arbejde med at klæde pædagogerne på til løfte denne opgave i børnehaveklassen."

Nu er de her. I kan se dem på ministeriets hjemmeside. Her kan I dels læse de 12 kompetencemål, der er til matematik, dels de færdigheds- og vidensmål, der passer til de 12 mål, der igen er delt ind i faser.

Vi har beholdt vores matematiske kompetencer. Der er dog sket en lille forenkling til 6 kompetencer, men det er en forbedring mere end en forenkling. Det virker måske lidt kunstigt, når vi skal til at tale om kompetenceområdet om matematiske kompetencer, men det må vi leve med.

En forenkling - ja måske. Det virker umiddelbart mere overskueligt, men der er stadig mange ord - og det skal det være. Min bekymring var, at ordene forsvandt, og vi stod tilbage med en tjekliste, der fratog lærerne retten og pligten til at tænke selv. Godt nok skal vi normaliseres, men vi vel stadig som matematiklærerstand tænke selvstændige store tanker, for os selv, i teamet og ikke mindst til gavn for eleverne. Det er der heldigvis stadig plads til.

Nu skal vi i gang med at læse og omsætte ordene til handling på den enkelte skole i den enkelte klasse. Men sørg nu for, at det bliver et fælles projekt. Måske er det nu, I skal lære matematiklærerne i hele kommunen at kende. Det er i det mindste nu, I skal bruge tid på fagteamet. Det er i samarbejdet med andre, der skal udtænkes de bedste måder at nå målene på.

Vi kunne jo starte her. Hvad mener du/I om 3FM i matematik? Lad os her på siden høre jeres mening.

Hvis I finder det helt gode svar på, hvordan man griber opgaven an lokalt, kan I også skrive et Lærer til Lærer-indlæg.