Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Hævnporno i undervisningen

I disse dage bliver over 1000 børn og unge indkaldt til afhøring hos politiet. De har delt en video af to 15-årige, der dyrker sex. De er halvvoksne børn, der synes, det er megapinligt at tale med de voksne om alt, der minder om sex. Kan religionsfaget bidrage til, at vi kan tale om tingene, før det går galt?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tiden i religionstimerne er knap. Vi har næsten ikke tid til at nå pensum. Samtidig har alle lærere i min optik en forpligtelse til at tale med eleverne om handlinger, der kan får uoverskuelige konsekvenser for dem selv og andre. En forpligtelse til at tale om, hvordan er man ordentlig overfor hinanden.

Jeg har hevet et gammelt forløb frem og ændret det. Det hed” Når Gud laver reglerne” og en af problemstillingerne hed ”Hvad er god opførsel?”. Sys Bjerres ”Malene” video var kilde, sammen med nogle bibelfortællinger og Call Mes ”Tal ordentligt” reklame.

Musikvideoen blev sløjfet fra min kildeliste, da jeg ikke længere ville have ”og hvis du googler funnydick, kan du se den på Yahoo” med i undervisningen.

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Nu er den tilbage. Jeg vil bruge den som indgang til at tale om hævnporno. Vi starter med at se videoen nogle gange. Eleverne skal skrive alt det ned, som de synes, man ikke kan tillade sig. De skal diskutere, hvad de synes er værst, og rangliste de fem værste ting. Herefter giver jeg dem to kilder, der ser på deling af intime billeder fra piger og drenges synsvinkel ( i bunden links til to artikler, der kan anvendes - der findes et utal af dem) Herudover kan man vælge kilder med flere religioners bud på hævn og tilgivelse, hvis man vil have pligtetikken i spil. Vi skal nu have dialogen ud fra kilderne. Det er ikke ”mig”, men dem i kilderne, vi taler om.

Etikundervisningen kan med fordel tage udgangspunkt i noget, der er relevant for eleverne. Ved at diskutere billede- og videodeling kan vi tale om, hvordan mennesker skal opføre sig overfor hinanden, vi kan tale hævn og tilgivelse. Vi holder os indenfor faget og endnu vigtigere, vi forhindrer måske, at de unge får gjort noget, de senere vil fortryde.

https://www.alt.dk/artikler/3-unge-mand-derfor-delte-jeg-dine-nogenbilleder

https://stiften.dk/oestjylland/Offer-for-haevnporno-gav-Horsens-unge-en-oejenaabner/artikel/489535